Kirjoittajan mukaan: Ari-Juhani Punkka (ari-juhani.punkka_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.06.2007

Eurooppalaisesta säädatapolitiikasta on käyty tällä(kin) listalla keskustelua useasti enkä nyt aio avata samaa aihetta uudelleen. Karu fakta on, että lähes kaikissa Euroopan maissa "ilmaisia lounaita" on varsin vähän tarjolla. Niinpä Suomen tutkaverkoston dataakin on tarjolla ilmaiseksi hyvin niukasti. Paras ilmaisen palvelun tarjoajakin tuntuu vaihtuvan vuosittain (nykyään kait Teemun mainitsema IS testbed.fmi.fi:n lisäksi).

HCRaPu-projektissa koko Suomen tutkaverkoston data on havaitsijoiden käytössä 24/7 5 minuutin aikaresoluutiolla ja noin 5 minuutin viiveellä mittauksesta. Projektin ulkopuolella oleville IS/Testbed lienee paras lähde.

Jos kaarikaiut (bow echot) alkoivat ilmiönä kiinnostaa, kannattaa käydä Wikissä: http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_echo Tuolla sivulla on hyvä kaaviokuva kaarikaiun elinvaiheista.

Jakautuvasta konvektiosolusta löytyy kiva animaatio täältä: http://www.srh.noaa.gov/tbw/images/tbw/2005/may3_files/radar_animate.gif

A-JP