Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.02.2007

jori.hamalainen_ät_teliasonera.com wrote:

> tässä joko valmis toteutus tai sitten malli kuinka voidaan tehdä:
> http://franson.com/gpsgate/

GpsGate vaikuttaa ihan asialliselta ohjelmalta. Itsekin olen aikeissa hommata sen lähiaikoina, jotta saan pyöritettyä Windows-läppärilläni useampia karttaohjelmia samaan aikaan.

Mutta GpsGatessa on ilmeisesti omat rajoitteensa, jotka johtunee ennen kaikkea suljetun ohjelmiston markkinoinnin sanelemista tarpeista: * GpsGate.com - sivusto jolla kaveriporukat voi jakaa omia ja katsella muiden paikkatietoja, on sidottu GpsGate-ohjelmiston käyttöön. Se puolestaan on tarjolla vain Windows ja Windows PPC -koneille. Linux, Mac ja Symbian jäisi auttamatta paitsioon.
* Ilmeisesti GpsGate-ohjelmasta saa lähetettyä paikkatietoa verkon yli vain toiseen GpsGatea pyörittävään koneeseen (tai em. GpsGate.com -sivustolle). Rajoittaa merkittävästi omien palvelinsovellusten toteuttamista.

> Ongelmana ilman GPSGate tyylistä softaa on että GPS laite pitää
> virtualisoida [...]

GpsGatea on toki mahdollista, ja ainakin alussa pakkokin käyttää jakakaan GPS-laitteen signaalia virtuaalisarjaportteihin eri ohjelmistoille Windowsissa.

Linux-puolella käytettävissä olisi gpsd: "A GPS service daemon. gpsd is a service daemon that monitors a GPS attached to a host computer through a serial or USB port, making its data on the location/course/velocity of the sensor available to be queried on TCP port 2947 of the host computer. With gpsd, multiple GPS client applications (such as navigational and wardriving software) can share access to a GPS without contention or loss of data. Also, gpsd responds to queries with a format that is substantially easier to parse than the NMEA 0183 emitted by most GPSes."

Mutta en rupea tarinoimaan enempää listalla, vaan pyrin jossain välissä jatkamaan Wikissä. Wikiin, johon on tarkoitus kerätä suunnittelu- ja toteutusvaiheen ajatuksia ja dokumentaatiota, ovat tervetulleita kirjoittamaan kaikki projektista kiinnostuneet, eikä tarvitse olla edes myrskybongari :) Pienikin apu on tervetullut.

http://codex.webille.com/index.php/Bustolakartta

--
Teemu Mäntynen