Kirjoittajan mukaan: Tom Eklund (tom.eklund_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 01.11.2006

Moikka!

Oli juu aikas mahtava lumimyteri! Paras moniin moniin vuosiin. Jo lähennellen vuosituhannen alun yhtä lumimäärältään todella runsasta tapausta ja paria 90-luvun parasta. Eilisen illan parhaina hetkinä oli kyllä todellista herkkua katsella kuinka jatkuva puhuri sai lumen lentämään viereisen talon katolta kymmenien metrien päähän. Välillä laakana, välillä tuottaen mahtavia vimmaisia pyöreitä. Todella vaikuttavan näköistä!

Tänä aamuna täällä Hämeessä herättiin sitten toden teolla talveen. Olin edellisenä iltana ollut autolla liikkeellä vielä 21 aikoihin ja potkinut lumet pois auton takaa enkä oikein uskonut, että liikkeelle lähdössä tulisi olemaan pahemmin ongelmia aamulla. Mites kävikään, en ollut aivan oikeassa. Heräsin varmuuden vuoksi hieman aiemmin ja painelin ulos autolle huomattavasti normaalia aiemmin...onneksi tai no joo....ei sillä sitten lopulta olisi ollut väliä.

Autolle päästyäni sain huomata, että se oli tiukasti keskellä kinosta ja penkan ollessa kiinni takapuskurissa. Siinä sitten kaivelin aikani ja yrittämään...ei irtoa...ei. Lisää kaivamista ja uudestaan puikkoihin. Hurrrrr...kiinni pysyy ja taas ulos. Katselin kelloa, että nyt vielä ehtisi kävellen asemalle. Otin jo repun ulos ja melkein luovutin, kunnes päätin kokeilla vielä kerran...prkl! Hieman lisää lumenluontia, kamat uudestaan autoon ja kaasua. Kauhealla kaasun käytöllä auto lopulta irtosi kuin irtosikin ja vauhti kantoi varsin villisti parkkiruudusta pihatien varteen, johon kärry sitten taas jumahti. Keskellä tietä jumissa ja muutama minsa aikaa. Vielä kerran rupesin kauhomaan lunta auton puskurin alta ja renkaiden edestä jne. Sitten takaisin rattiin ja kaasua. Niukin naukin auto lopulta suostui nytkähtämään eteenpäin ja lopulta tielle asti.

Kaiken tappelun jälkeen sitten lopulta pääsin Toijalan rautatieasemalle ja vieläpä ajoissa. Siellä odottikin sitten melkoinen yllätys...Yleensä tuohon aikaan siellä on sentään ainakin muutama ihminen, mutta nyt ei ollut ketään...ei sitten ketään. Parkkipaikkakin oli ollut aivan tyhjä. Siinä sitten odottelin, katselin tuiskua, katselin kelloa, että olenko väärään aikaan, ja kuuntelin kuulutuksia myöhässä olevista junista. Kun minun työmatkajunani aikataulunmukainen saapumisaika koitti, olin edelleen yksin. Koko laiturilla tai portaikon yläpäässä ei näkynyt KETÄÄN. Normaalina päivänä tuohon aikaan laiturilla on sentään parikymmentä ihmistä! Juna saapui vaatimattomasti vain 10 minsaa myöhässä ja lopulta jotain hiiriä purkautui portaikon kätköistäkin junalle, mutta mutta....moni oli joukosta pois. Kun juna lopulta 40 minsaa myöhässä alkoi lähestyä Tikkurilaa pistin merkille, että eihän täällä todellakaan ole juuri ketään. Yleensä tuossa vaiheessa juna on aivan täynnä, nyt vastaavista siellä oli vain kourallinen ihmisiä. Kun Pasilassa tein perinteisen junan läpikävelyn, vaikutelma vain vahvistui....todella todella moni oli jäänyt jonnekin. Vain kourallinen ihmisiä per vaunu, yleensä melkein joka penkkipari on käytössä ja osa vaunuista aivan täynnä....

Kun lopulta keskiviikko iltana pääsi kotiin, saattoi todeta, että taitaa olla runsain ensilumi mitä on tullut nähtyä. Taas oli myös autopaikalle kinostunut 20 senttiä valkoista möhjöä...

Muutama tärähtänyt digiräpsy Toijalan asemalta jne.

http://www.myrsky.com/gallery/view_album.php?set_albumName=album95

Tom E.