Kirjoittajan mukaan: Leevi Korpela (leevi.korpela_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.08.2006

> Jeps, näin on. Tuli mieleen tähän liittyen esimerkki kahden vuoden
> takaa. Olimme kaverin kanssa Vesijärven rannassa täällä Lahdessa.
> Taivaalle alkoi nousta sellaista pientä hiutaletta. Kuunneltiin
> ihmisiä rannassa, aika moni siinä kehui, että miten nätti ilma oli ja
> kiva kun taivas oli täynnä kauniin valkoista poutapilveä. Itse
> todettiin, että mössöt paisuivat sitä tahtia, jotta voisi mennä
> kahvilaan ihan sisälle näköalapaikalle istumaan ettei kastuta kun
> ensimmäinen kuuro rävähtää niskaan. Meni muuten noi viisitoista
> [...]

...kuten sekin, että synkkä pilvi on aina tulossa päälle tietämättömien puheissa, vaikka kyseessä on vain pilven ohitus. Sen verran tietoa täältä Lahden itäpuolelta Nastolasta, että peräti kolmena päivänä peräkkäin ukkonen paukkui harvakseltaan päällä noita tulisia popcorntujauksiaan. Noin tusina salamaa on lyönyt alle kilometrin ja pari liki korvat lukkoon "liiankin lähelle", kuitenkin vaurioita tekemättä. Kerran lähti paloauto liikenteeseen (paloasema kilometrin päässä), varmaan automaattihälytys.
 Eilen sitten Kinnusen Hanski oli sovittanut haastattelunauhoituksen juuri sopivasti kesän kauneimman ja uhkaavimman pilven lähestyessä. Muutamia kuvia ehdin ottaa eteläosan (kuihtuvasta) vyörymäisestä pilvestä ja matkalla Lahteen räpsyttelin sivuikkunasta satasen vauhdista. Liikenneturvallisesti tietenkin.
Olin siis antautunut medialle. Nauhoitus tuli ulos klo 8.35 aamulla Lahden radiossa. Se oli tällainen suurten ikäluokkien edustajan näkemys myrskybongaamisesta tai jotain sinne päin.

Muutes maanantaina, kun pihassani satoi 28 milliä, joista 10 mm 15. minuutissa, Kausalassa työkaverin pihassa tuli vettä 75 milliä, josta 50 mm 45. minuutissa. Ei rakeita, joten negatiivista vaan pukkaa. Raetuotteen siniset ja keltaiset pikselit taitavat enimmäkseen olla kovaa tai tulvivaa sadetta? Kuten näissäkin tapauksissa.

terv. Leevi