Kirjoittajan mukaan: Marja Wallin (ukonvasama_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.08.2006

On 8/30/06, Tom Eklund <tom.eklund_ät_gmail.com> wrote:
>Tuo yksi salama saattoi hyvinkin
> iskeä paikkaan, missä oli tiukasti katsottuna, sininen taivas päällä.
> Tosin....kyllähän se pilvi siinä "välittömässä" läheisyydessä ja
> vieressä oli. Anyway, tuo yksi olisi ainakin käyttäytymisen puolesta
> suht perinteinen kandidaatti esim. alasimesta maahan iskevälle
> positiiviselle maapaukulle.

Kyllähän lauantaina täällä Hämeen nurkilla kierteli paukuttelevaa popparia. Ei tarvita kuin yksi kauas pilven huipusta lyövä positiivinen maasalama, niin voi aiheuttaa tuollaisen tilanteen. Varmasti jostain niistä soluista lähtenyt tuo isku. Itse pilvi on voinut olla iskun saaneesta esimerkiksi metsikön takana pois näköpiiristä. Ei pilven tarvitse olla edes mitään järjettömän kaukana kun maasto estää havaitsemisen ja tuntuu tosiaan kuin se salama löisi täysin kirkkaalta taivaalta. Etenkin täällä Hämeessä nuo harjut tuppaavat toimimaan vähän turhankin tehokkaana näköesteenä.

Tuollaisen kaltaisista tapauksistahan kirjoitellaan lehdissä aina välillä. Eikös muutama vuosi sitten Merikarvialla sattunut kuolemantapauskin kun salama löi huomattavan kauas varsinaisesta ukkossolusta. Ja taisi siinä muistaakseni Kaustisilla pyöräilijään osuneessa iskussakin olla kyse positiivisesta salamasta joka iski maasta katsottuna kauas varsinaisesta pilvestä.

Eilen näkyi Lahdessakin lukuisa määrä suht samasta kohtaa suoraan alas lyöviä salamoita, mutta aina välillä joku tekikin "loikkauksen" niin, että kulki pitkän matkaa pilven pohjaa pitkin ja sitten maahan todella kaukana siitä varsinaisesta salamointikeskuksesta. Kauniin näköisiä, mutta samalla myös vaarallisia.

Marja W.