Kirjoittajan mukaan: Ville (ville_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.08.2006

Veikko Makela wrote:

> Lähinnä tarkoitin maailmalta imuroitavia open source -työkaluja.
> Ei mielestäni ole järkevää, jos palvelimella on puolen tusinaa
> erilaista wikiä, muutama kuva-galleria ja muutamia blogityökaluja.

Otetaampa esimerkiksi tuo MediaWiki, josta aiemmassa viestissä mainitsin. Samaista open source -työkalua käytetään myös Wikipedian alustana, johonka se on alkujaankin tehty. Jolloin kyseessä lienee aika turvallinen väline? Vai miksei sitten Wikipediaa ole jo hakkeroitu kumoon? Ja kyllähän ne sivut varmasti joskus kaatuvat, jollei niitä työkaluja jakseta pitää ajantasalla...

Ja eipä ne maksullisetkaan työkalut tahdo olla sen turvallisempia. Monen monet naurut olen aikojen saatossa saanut erinäisten sivujen kaatuillessa, kun niillä käytettävät työkalut onkin tehnyt joku, vast'ikään PHP:n/tms. oppinut "nulikka", jolla ei ole mitään käsitystä tietoturvasta. Näitä firmoja kyllä suomessa riittää ihan riittävästi. Siitä vain, jos haluaa kyykyttää palvelintaan ihan väärin tehdyillä ohjelmilla.

Toisaalta, mikäli ei haluta jokaiselle jaostolle omia installaatioita, niin pitäisi sitten koko Ursan sivut vetää jonkin ohjelman päälle. Tietysti joissakin ohjelmissa, vaikkapa Gallery-kuva-galleriassa on tuki multi-istallille, mutta silti sitä pitää ylläpitää!

> Jaostojen oma tuotanto on erikseen. Mutta tässäkin olis hauskaa,
> jos porukka pystyis auttamaan toisiaan.
>
> Havaintotietokannat on hyvin tiettyyn tarkoitukseen räätälöityjä
> työkaluja, että ne on aika luonnostaan itse tehtyjä.

En tunne esim. tapausta mb-jaoston havaintokantaa tekniseltä puolelta laisinkaan, niin vaikea sanoa millainen se on. Muuta kuin boozen sanojen mukaan ei kai järin hyvä. Jos tälläisiä sikiää jokaiselle jaostolle omansa, niin tulos voi olla pahempi, kuin käyttää paria OS-työkalua... Ja auttaminenkin olisi helpompaa, mikäli kaikki käyttäsivät samoja työkaluja, joista vain jokaisella olisi oma installaatio... Apua ongelmiin löytyisi varmasti kohtuuhelposti, ja veikkaampa, että OS-työkalujen kanssa laatukin voisi olla parempi, kuin itsetehdyillä vehkeillä. Koska yleensä OS-työkaluissa on panostettu myös sen tietyn toiminnan lisäksi myös siihen käytettävyyteen, joka on todella tärkeä piirre työkalussa, jota käyttävät useat henkilöt, joilla ei välttämättä ole tietoa/taitoa HTML/tms. välineistä.

Ja kun valitaan OS-työkaluista ne "parhaimmat" ja suosituimmat, joita oikeasti käytetään paljon, ei tietoturvankaan kanssa kovin nopeasti tule mitään sen suurempia ongelmia. Tietysti varmuuskopiot/jne. ovat päivänsana, myös tänään.

-Ville