Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.07.2006

At 18:45 +0300 11.7.2006, paavo.korpela_ät_saunalahti.fi wrote:

>ennalta sovitusti Turkuun. Eilen koin sitten
>positiivisen yllätyksen, kun lännestä saapunut
>yläsola kirvoitti suhteellisen mukavan ukkosen
>myöhään iltapäivällä ja kieltämättä antoi lohtua
>murheeseen, jonka itäsuomen ukkoskelit
>aiheuttivat :)
>
>http://www.helsinki.fi/~pzkorpel/kamaa/10072006/

Tässä samaiset pilvet samaan aikaan parista eri paikasta, eli sarja raakamuotoisia tuokiokuvia siitä, kun rintama ja minä lähestymme toisiamme, rintama noin 30km/h ja minä 80km/h:

   http://users.utu.fi/maz/kuvat/060710/

Kuvat 13-23 ovat ajomatkalta Turusta
Kustavintietä (192) kohti Lemun kioskisuoraa, jonne pysähdyin klo 14.57 odottelemaan rintaman saapumista (kuvat 24-35). Salamointia oli harvakseltaan (yksi kuvauspaikalle asti näkyvä), joten loikkasin liikkeelle ja kohti Raisiota. Ajoin negatiivisen raekohdan läpi (kovahkoa, mutta ei kovaa sadetta, RaPu-legenda keltaisella) etelään, rintaman alta vinosti leikaten, ja saavuin Raisioon klo 15.20, josta viimeinen kuva on otettu. Siinä rintaman etureunaa takaapäin katsottuna; Raision kohdalla oli "kolo" muuten suorassa rintamassa ja rankka sade alkoi noin 3 minuuttia kuvan ottamisen jälkeen. Jyrinää oli enemmän ja tasaisemmin kuin rintaman etulaidalla.

Rintaman perässä tuli useita 'yksittäisiä' ukkostavia soluja, jotka muodostuivat heti rintaman jälkihöyryihin. Varsinainen toinen aalto rantautui klo 16.40 (jolloin mm. kaksi salamaa iski alle sekunnin päähän ja sähkölaitteet eivät tykänneet). Klo 17 kaikki oli ohi ja aurinko paistoi. Radion räsähtely etääntyi kuulumattomiin seuraavan tunnin aikana, sitä ennen (eli klo 14.30 - 17.00) rutina radiossa oli lähes tauotonta.

Eturintaman vallin jälkeen taivas oli lähinnä vaihtelevan harmaa. Täällä ei siis visuaalisesti ollut kovin kummoista solujen välissä eikä rakeitakaan näkynyt. Tällä seudulla sekä media- että chasehuomio keskittyi salamointiin, jota oli ihan kiitettävästi (niinkuin lehdistä on voinut lukea). Vettä tuli parikymmentä milliä. Kun vaan olisi ollut ilta ja hämärää, niin olisi ollut toudella komea rintamaukkonen.

Chaseksi aika vaatimaton, mutta Itä-Suomeen ei kumminkaan olisi ajoissa ehtinyt... Mutta tuli sentään tallennettua tuon aavemaisen
rintamalinjan upeudesta pieni kaiku filmille asti. :)

--

         Mats