Kirjoittajan mukaan: Anne Pöyhönen (anne.poyhonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.08.2005

Tänäiltana 17.45 Länsi-Espoossa tuli kylmän rintaman sateiden mukana kovin tuulen puuska moneen vuoteen.
Rankasti satava rintamapilvi kiihdytti vauhtia ja vyöryi hurjaa vauhtia etelästä suoraan päälle. Enpä ole
nähnyt koskaan alapilvillä vastaavaa vauhtia. Repaleinen pilvenpohja oli tosi matalalla.
Kun sitä katsoi kohti parvekkeelta, alkoi epäilyttää että kun tuo parin sekunnin päästä on kohdalla,
niin riittääkö voimani todella pitelemään ovea? Ei se pyörretuuli ollut, mutta hurja oli intensiteetti. Olisiko oikea nimi syöksyvirtaus vai mikä?
Myönnän että suljin oven ja peräännyin sisälle taloon. :-) Leveä ikkuna jäi raolleen, ja kun puuska ohitti talon kuului hitusen karmivaa ulinaa ja vinkunaa puolen
minuutin ajan. Sitä ei kuulunut puuskan edellä vaikka tuuli oli kovaa. Avasin parvekkeen oven ja totesin että
vinkuna ei tule ikkunan raosta, vaan kuuluu ulkona yleisesti. Samantapaista olen tottunut kuulemaan
laskeutuvien lentokoneiden mentyä matalalta yli ja ohi, muutama sekuntia niiden perässä. Eli siis
niiden muodostamien pyörretuulien ehdittyä kohdalle asti.

Tuuli taivutti puita niin että se uhkasi taittaa ne keskeltä kahti. Sade tuli puuskassa todella viistosti.
Puuska oli ohi parissa minuutissa. Tosin raju tuuli jatkui vielä. Ukkonen jyrisi silloin tällöin.

Suurinta tuulenpuuskaa seurasi välittömästi sähkökatko Länsi-Espoossa. Soittelin lähistöllä asuville tutuille, niin selvisi että monta kaupunginosaa on kokonaan pimeänä.
Sähköt palasivat noin vartin päästä muutaman vilkuttelevan yrityksen jälkeen.

t. Anne