Kirjoittajan mukaan: Zator (peke_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.08.2005

--- Anne Pöyhönen <anne.poyhonen_ät_kolumbus.fi> wrote:

From: Anne Pöyhönen <anne.poyhonen_ät_kolumbus.fi>
Date: Thu, 11 Aug 2005 14:18:44 +0100
To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Subject: Re: [myrskybongarit-l] Hesan ukkosen havainnointi

Veikko kaipaa raporttia..No siinä olisi vähän haastetta.
Odotin Viikissä, Helsingissä, tuon pilven kasvamista, ja kun alasimen
yläreuna ylitti kasvibiologian luentosalin 6. kerroksen ikkunan
ylälaidan en kyennyt enää seuraamaan opetusta, vaan läksin pihalle
odottelemaan. Puolen tunnin päästä idässä kasvanut pilvi tuli Viikin
pellon yli kampukselle asti ja alkoi sataa. Olin keskellä tuota
myräkkää, ja ajelin iloisesti sen kulkusuunnassa Espoon Tapiolaan,
tosin se liikkui nopeammin kuin minä 20km/h keskinopeudella Helsingin
katujen tulvivassa uomassa :-) ja katselin tapahtumia sen mitä sateen
läpi näkyi ja ajamiselta pystyi.

Mutta mutta, olen aika aloittelija tässä ilmiöiden määrittelyssä, joten
millähän kurssilla tai bongausmatkalla voisin kokeneemmilta oppia
millainen vyöry on iso ja millainen pieni, millainen tuuli puuskaa,
millainen syöksyvirtausta? Miten monen minuutin ajalta salamat on
laskettava jotta voi sanoa montako salamaa oli per minuutti?
Huolettaa että jos opin asiat omin päin niin termien käyttöni ei ole
yhtenevää kokeneiden havainnoitsijoiden kanssa, eivätkä havainnot ole
vertailukelpoisia. Olisiko tähän jotain neuvoa? Tai tapaavatko esim.
pääkaupunkiseudun bongarit koskaan niin että voisi tulla mukaan
kuuntelemaan kokeneempien myrskytulkintaa?

Tosin elämyksen vuoksihan tässä bongataan, eikä tilastojen, vai..? :-)

t. Anne P

Stadin ukkosmyrsky kuvattuna Vantaan suunnasta:

http://koti.welho.com/kketone3/uusi/

http://www.futis.net // http://www.soccernet.fi
-- Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro *** Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html