Kirjoittajan mukaan: JenniElina Holopainen (hopsis_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.07.2005

>From: "J-P" <jp_ät_jokilaakso.net>
>To: <myrskybongarit-l_ät_ursa.fi>
>Subject: Re: [myrskybongarit-l] Ukkonen iski palomiehiin
>Date: Tue, 19 Jul 2005 18:24:47 +0300

Tähdet ja avaruus-lehdessä oli justiinsa juttua tästä, eli Valtaojan sanoin suhteellisuusteoria ennustaa vain jonkin yhteisen rajanopeuden olemassaolon. Tästä ei helpolla voi tinkiä. Maxwellin yhtälöt ja mittaustulokset taas viittaavat vahvasti siihen, että tuo kaikille yhteinen rajanopeus on juuri valon nopeus c. Mutta valon nopeutta voidaan hidastaa, ja se voidaan jopa pysäyttää väliaineessa. Jos taasen vaaditaan ymmärrystä tästä asiasta, niin itse Eineskiven sanoin: "olen pohtinut tätä juttua 50 vuotta, enkä vieläkään ymmärrä mikä tämä valonnopeus on." Se siis on Maxwellin yhtälöissä näkyvä kaunis vakio, jonka numeerista ymmärrystä lähemmäksi tuskin pääsemme - minä en edes siihen numeeriseen.

~J

Nopeampi kuin sähköposti. Henkilökohtaisempi kuin chat. Lataa ilmainen MSN Messenger. http://messenger.msn.fi Lataa nyt koneellesi ilmainen MSN Messenger.
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***