Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.07.2005

On Thu, 7 Jul 2005, Olli Haukkovaara wrote:
> Voi prkl, tuommoisia kotikulmilla, kun itse on täällä Itä-Suomessa,
> missä puhtaalla taivaalla mollottaa vain iso kuuma tähti... ja vielä
> samasta rintamasta joka tänne heitti vain pikkasen vettä. Mistähän
> sitä löytäis hirttoköyden itselleen... :-(
> Ja ihan taatusti kun täältä palataan Pirkanmaalle ens viikolla, niin
> korkeepaine seuraa perässä ja Savossa taasen ukkostaa...

No mutta kun tulet Olli takaisin tänne Hämeeseen niin voidaan vetää tästä rytäkästä kevytsimulaatio heittelemällä murskattuja pakastejääpaloja. 8=)

En kyllä ole koskaan moista raesadetta nähnyt. Kiipesin täällä Tampereen keskustan tuntumassa firman katolle mulkoilemaan lähestyvää synkkää pilveä. Salamavalokuvista ei tällä kertaa ollut toivoakaan, sillä välähdyksiä oli melkoisen harvassa ja pilvi alkoi puskea vettä kuvaajan ja laitteiston päälle aika pian.

Hetken kuluttua (noin klo 15 )alkoi ropista kunnolla sellaisia pääasiassa ison herneen kokoisia rakeita. Kyllä niitä sellaisella rytinällä tuli että eräs huoltarin autopesusta ulos ajanut kiiltävän kumipyörän omistaja katsoi parhaakseen olla ajamatta menopeliään ulos katoksesta.

Kotimatkalla kohti Hervantaa vievää mäkeä ylös katsoin äkkiseltään "kuka ihme on kylvänyt metsän täyteen superlonia???". Mutta ei sentään, metsät ne olivat valkoisenaan täynä rakeita. Jotkut rakeista olivat ilmeisesti olleet ihan isojakin, noin 2 euron kolikon kokoisia. Läheisen kuurosokeiden talon katolta oli valunut rakeita oikein kinokseksi asti. Menimme kaverin kanssa leikkimään niillä ja muutama ohikulkija kommentoi "Aattelitteko lumiukon rakentaa?".

Kuviakin minulla noista raemääristä on, mutta samainen myräkkä oli rusauttanut ADSL-modeemini rikki (taas vaihteeksi, tämä oli 3. kerta) enkä saa niitä nyt jakoon.

Hervannan tienoilta oli joku muukin onnistunut tallettamaan tapahtumia: http://www.students.tut.fi/~pihlaine/sadetta/

Klo 17 tuli seuraava ukkospilvi joka ei kyllä enää viskonut rakeita, mutta vettä ja salamia tuli sitten ihan rivakasti. Ensimmäisellä kierroksella rakeita tuli kuitenkin niin kivasti että vielä illalla klo 21 huvittelimme vetämällä pari kierrosta heinäkuun lumisotaa shortseissa ja t-paidoissa läheisestä kinoksesta. ;-)

  • Emma
--
http://www.modeemi.fi/~mellon/img/Salami.jpg