myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 11.01.2005

Moi,

Johanna Liukko wrote:

> Jos sääsatelliitin jälkeen yrittäisi saada sitä ukkostutkaa...
> Lounais-Suomessa kun ei ole vielä paitsi Ahvenanmaalla, mutta sitähän
> ei lasketa ;-)

Aikomukseni oli olla suu supussa, kunnes olisi vähän enemmän näytettävää, mutta kun syntyi näin mielenkiintoinen keskustelu, jossa myös ukkostutkia sivutaan, niin en malta olla mainitsematta seuraavaa.

Aloin jonkin aikaa sitten koodailemaan ohjelmistoa, jonka tavoitteena olisi yhdistää erillisten ukkostutkien dataa keskenään, eli tavallaan "kolmiomitata" ukkosia kahden tai useamman ukkostutkan osoittamien suuntimien perusteella.

Yksittäisen harrastajaukkostutkan ongelmahan on aina jossain määrin etäisyyden mittauksen epätarkkuus jo ihan mittaustekniikasta johtuen (ukkostutka ei ole tutka, vaan itse asiassa radiovastaanotin). Suuntiman saa huolellisella ylläpidolla suht tarkaksi.

Osoitteesta http://www.mantynen.com/teemu/myrsky/tutka/graph.png löytyy kuva, josta saa osviittaa siitä, mitä tavoitellaan. Kuvassa siis on kartan päälle piirretty kolme tutka-asemaa (punaiset pisteet), kunkin aseman mittaamat salamat (keltaiset viivat) ja niiden perusteella "kolmiomitatut" salamat (vihreät pisteet).

Koossa on vasta osa tarvittavasta koodista, ja sekin on kamalaa protopurkkaspagettia ;) Ym. kuva on tuotettu kokonaisuudessa jo olemassa olevilla koodipalasilla, tosin juuri ks. kuvan data on keinotekoista testidataa.

Tiivistäen voisi mainita, että olemassa oleva koodi osaa noutaa StormVue-pohjaisen ukkostutkasivuston dataa, laskea siitä iskemien maantieteelliset koordinaatit, ja piirtää em. grafiikan karttapohja mukaan lukien sen perusteella.
Tehtävää on vielä paljon, ja seuraavaksi pitää hanskata datan kirjoitus ja luku tietokannasta, fiksumpi tietojen yhdistäminen jne. jne.

No entä mihin tätä sitten voisi käyttää? Useamman ukkostutkan yhteistyöllä saattaisi syntyä tarkempi kuva ukkostilanteesta, tai ainakin apuväline sellaisen hahmottamiseen. Se toimisi työkaluna asemien ylläpitäjille asemien säätämisessä. Myös ukkosbongarit saisivat tarkemman kuvan ukkosten sijaintipaikasta. Lisäksi pitkän ajan ukkosdatasta voisi veivata monen näköistä tilastoa ja grafiikkaa.

Ari Ervaskivi Vaski.netistä on ollut korvaamattomana apuna mm. ukkostutkan tekniikkaa koskevassa konsultoinnissa. Tarkoitukseni on jaella PHP-kielellä tehty koodi GPL-lisensoituna, ja kertyvä data Creative Commons tms. lisenssillä.

Yhteistyö ja apu ovat lämpimästi tervetulleita - heti tulee mieleen, että joku matemaattisesti lahjakkaampi voisi auttaa noiden iskemien risteyskohtien koordinaattien laskentaan käytetyn kaavan debuggaamisessa :)

Tällä hetkellä hiukan harmittava tekijä on se, että ukkosdata saadaan ulos käyttökelpoisessa numeerisessa muodossa ainoastaan NexStorm-ohjelmistoa käyttäviltä asemilta, joita Suomessa taitaa olla vain kaksi (Ari Ervaskivi/Lohja ja Timo Purakasmäki/Virrat). Muut ukkostutkaohjelmistot tuottavat ainoastaan grafiikkaa.

Toivon että valmiimpaa näytettävää on kesällä, ja että kesällä voin tarkoittaa vuoden 2005 kesää ;)

--
Teemu Mäntynen