myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

myrskyareena_at_hidden_email_address.net
Päiväyksen mukaan: 03.09.2004

Mats Kommonen kirjoitti 02.09.2004 kello 23:27:
> At 22:36 +0300 2.9.2004, Keijo Soinela wrote:
> Olen huvikseni kysellyt silloin tällöin sekä FMI:ltä että Forecalta, ja
> molemmat ovat ilmeisesti täysin haluttomia luomaan minkäänlaisia
> kunnollisia kuluttajapalveluita sade- tai salamatuotteistaan.

Tietääkseni yksityishenkilöille myydään ainakin tutkadataa, mutta se mahdollisuuskin lienee rajattu uusimpien kännyköiden haltijoille. Tutkakuvia voi siis tilata puhelimen pienelle näytölle, mutta vähänkään suuremman alueen kattava kuva on varmasti hyödytön (ainakin voimakkaan konvektion kannalta). Epäilisin, että jatkossakin tavalliset kuluttajat saattavat joutua tyytymään mobiilipalveluihin. Taustalla voi olla myös se, että nykyisten yritystuotteiden myynniltä putoaisi pohja pois, mikäli niitä alettaisiin myydä huomattavasti halvemmalla yksityisille.

> Suomen linja lienee käytössä myös muissa pohjoismaissa, koska
> Skandinavian
> sadekartta tuntuu olevan yhteinen ja sitä ei yli 300x400-resoluutiolla
> missään ilmaisena ole (enää). TV4:n palvelu on tästä hyvä esimerkki
> pienine
> resoluutioineen ja pitkine viiveineen.

Itse asiassa tilanne on suunnilleen sama koko Euroopassa. Kaupalliset sääfirmat yrittävät kuitenkin kovasti muuttaa tilannetta USAn suuntaan, mutta ainakin toistaiseksi Euroopan säämahdit Saksa, Ranska ja Iso-Britannia ovat tiukasti nykyisen käytännön kannalla. Painetta muutokseen on ja ihmettelen suuresti, jos yhtä tiukka politiikka jatkuu myös tulevat vuodet.

On vähintäänkin kyseenalaista ensin rahastaa kansalta varat perustoimintaan (tutkien ja muun havaintolaitteiston hankinta) ja sen jälkeen rahastaa uudelleen datan katselusta. Euroopan maiden ilmatieteen laitokset (lähinnä niiden kaupalliset osastot) saavat näin muhkean kassavirran, joten ei ole ihme, jos muutosta vastustetaan.

A-JP

 MTV3 Laajakaista - Hauskemman elämän puolesta.  http://www.mtv3.fi/liittyma/hankinta/laajakaista/