myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Olli Ripatti (olli.ripatti_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.07.2004

Veikko Makela wrote:

>Eilinen päivä oli aika meielenkiintoinen seurata
>tutkakuvista. Olin koko päivän Artjärvellä Ursan
>tulevassa havaintokeskuksessa talkoissa. Siellä
>ei erityisemmin sadetta kaivattu. Minulla oli
>kuitenkin läppärin mukana, sillä paikan päälle on
>jo nettiyhteys. Samalla kun tuli seurattua tuota
>sadetilannetta talkoiden vuoksi, tuli seurattua
>tilanteen kehitystä.
>
>Jännä oli sinäänsä, että Helsinki-Vasa-linja
>(saattoi olla idempänäkin) länsipuolella on voimakas
>sade alue. Sen itäpuolelle ilmesty suunnilleen
>itä-länsisuunnaisia ulokkeita, joka vähitellen
> [...]

Itse katselin iltapäivällä ilmeisesti samaa nauhaa ja ilmiö näytti mm. Mikkelin ukkostutkassa hyvinkin vaikuttavalta. Ukkonen eteni kaakosta tänne Anttolaa kohti hyvin "tiukkana" pakettina. Noin klo 13 tuo nauha alkoi olla sitten niin lähellä että oli aika vetää piuhat irti tietokoneesta ja modeemista. Odottelin videokameran kanssa sitten tuota kuuronauhaa ja niinhän se sieltä sitten tulikin mutta loppujen lopuksi se kuitenkin hyytyi aika vaatimattomaksi tänne saavuttuaan. Taisin loppujen lopuksi pari salamaa nähdä joten aika suutariksi meni. Illalla tuuli taas aika rajusti mutta ei kuitenkaan niin paljon että Puuskatuote olisi saanut mitään kaikua täältäpäin. Mittarin mukaan tuulta oli puuskissa sellaista 10-11 m/s. Mikä muuten olisi ns. oikea korkeus mitata noita puuskien tuulennopeuksia ja onko mittauspaikan "avaruudella" jotain määritelmää?

:olli