Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.05.2012

On Thu, 24 May 2012, Joni Tahkoniemi wrote:
> Silloin kun itselläni oli vielä tässä Galaxy S2:ssa mainitsemasi Androidin versio käytössä niin törmäsin täysin samaan ongelmaan. Selaimista kokeilin Chromea,
> Operaa, Dolphin browseria sekä järjestelmän mukana tullutta ja ongelma toistui jokaisella.
>
> Sitten puhelimeen tuli ICS-päivitys ja kirjoittaminenkin alkoi onnistua, paitsi Operalla. Mielestäni Pekkolalta kysyin asiasta ja muistaakseni järjestelmä olisi
> testattu toimivaksi vain mädällä Omenalla. Testasin sen tuolloin myös Symbianilla ja hyvin pelitti.

> [...]

Hei kaikki,

Taivaanvahdin monen osan toteutus luottaa siihen, että selain tukee Java Scriptiä sopivasti. Tavallisten pöytäkoneselainten tapauksessa asiasta ei ole muodostunut ongelmaa, mutta mobiililaitteet ovat aivan toinen maailmansa.

Kehitysvaiheessa huomasimme, että monien puhelinmallien tapauksessa ilmeni ongelmia. Järjestelmän testaus kattavasti useilla mobiiliselaimilla oli kuitenkin resurssien puitteessa mahdotonta. Testikäyttäjien palautteella monia ongelmia saatiin kuitenkin korjattua. Silti Taivaanvahdin käyttö mobiililaitteilla voisi sujua paremminkin.

Keskityimme kehitysvaiheen korjauksissa niihin ongelmiin, jotka suoranaisesti estivät havainnon lähetyksen. Periaatteessahan havaintoa pääsee myös täydentämään jälkikäteen, jos sen onnistuu edes vajavaisena lähettämään järjestelmään. Joskus yksinkertainen viesti suoraan havaintopaikaltakin siitä, että joku ilmiö ylipäätäänsäkin näkyy, on arvokas.

IPHONET Monet jotka käyttävät Applen tuotteita ovat havainneet ettei havaintoon voi liittää kuvia. Tämä hankaluus johtuu täysin siitä että laitevalmistaja rajoittaa sitä miten käyttäjä pääsee käsiksi tiedotojärjestelmään. Tämän ongelman pystyy ohittamaan 'roottaamalla' laitteen, mutta emme Taivaanvahdin piirissä anna tähän tukea. Paitsi henkisesti ehkä. :)

SYMBIANIT Nokian Symbian -puhelimilla Taivaanvahtia pääsee käyttämään vaihtelevalla onnella. Symbian Anna (ja myöhemmät) päivitysten mukana tuleva selain tukee oman kokemukseni mukaan Taivaanvahtia paremmin kuin puhelimen mukana alunperin tullut selain. Päinvastaisia kommenttejakin olen tosin kuullut uusista Symbian versioista. Mutta summa summarum, Symbian käyttäjien kannattaa päivittää puhelimeen uusin käyttisversio ja selain, mikäli Taivaanvahdin kanssa on ongelmia.

Toinen vaihtoehto on asentaa puhelimeen ilmainen Operan mobiiliversio: http://www.opera.com/mobile/
(Se pieksee mennen tullen ainakin Nokian luurien mukana tulevan tuskahampaidenkiristysselaimen.)

Olen itse suht. onnistuneesti käytellyt Taivaanvahtia Nokian E7-luurilla (varustettuna uusimmalla Noksun selaimella ja Opera Mobilella).

WINDOWS PHONET Windows-luureille saattaisi olla tulossa oma Taivaanvahti -client, mikäli kaikki menee putkeen. Mutta tähän palataan ajallaan.

TAIVAANVAHTI-CLIENTIT (Anroidit yms.)

Periaatteessa jos jotain kiinnostaa devata Taivaanvahti-sovelluksia valmiin rajapinnan päälle, niin siihen tulee olemaan mahdollisuus. Taivaanvahtiin on olemassa jo nyt testausvaiheessa oleva rajapinta (xml/json/html) havaintotiedon hakuun.

Jos mobiilikooderin sormia syyhyttää, ei ole pakko tuskailla selainongelmien kanssa. Järjestelmään tallennetusta tiedosta voi tietyin rajaehdoin tehdä omia sovelluksiakin. Mikäli idea jää nyt kutkuttamaan mieltäsi, ota rohkeasti yhteyttä minuun.

Myös serveripäätä saa tulla mukaan koodaamaan, mikäli gurunatsat tai nörttipisteet kiinnostaa:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=10032.0#new

Ajatelkaapa millaista olisi, jos puhelin taskussa piippaisi aina kun joku 100 km säteellä omasta olinpaikasta tekee käyttäjän aihepiiriä kiinnostavan havainnon? Tämä on ihan toteutettavissa oleva märkä uni jos jengillä on paukkuja tehdä siitä totta.

  • Emma