Kirjoittajan mukaan: Krista Vajanto (krista_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.05.2012

Hei!
Myönnä, että huhtikuun puolivälin jälkeen unohdin kokonaan raportoida halot Taivaanvahtiin tai muuallekaan. Muksut olivat kipeinä ja sitten oli töiden puolesta niin kiireistä, ettei vain ehtinyt. Esim. 30.4. porukka raportoi Wegenerejä ja muuta, mutta mulla saalis jäi kirkkaaseen 22 asteen renkaaseen. Ehdin tuona päivänä vilkaista taivaalle noin minuutin kaikkien perhekiireiden vuoksi. En nähnyt halohuhtikuun aikana mitään erityisen hienoa, paitsi to 26.4, jolloin lensin Oulusta Helsinkiin ja näin kauniin ala-auringon. Se oli kirkas, "kiinteän oloinen" ja kovin ellipsimäinen. Yleensä kun ala-aurinkoja olen nähnyt, ne ovat olleet jääsumussa maanpinnalla ja lähinnä sellaista kidevälkettä. Varmaan tuollainen ala-aurinko on lentokoneesta ihan tuiki tavallinen juttu, mutta lennän niin harvoin, että tämä sykähdytti poikkeavuudellaan. Joka tapauksessa halohuhtikuulla on pitkät perinteet, ja oli kiva olla mukana edes osittain. T: Krista

From: owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi [mailto:owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi] On Behalf Of Jaakko Alakopsa Sent: 4. toukokuuta 2012 9:01
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Subject: Re: [ilmakeha-l] Halohuhtikuupohdintoja

Halohuhtikuu ei lisännyt halojen havaitsemistani, sillä katselin jo valmiiksi joka päivä taivaalle. Kamera kulki "luonnollisesti" aina matkassa. Havaintoja tuli tehtyä 9 päivänä ja 1 yönä, Hienoimmat näytelmät jaksolta näkyivät 2. ja 10. huhtikuuta. 3. toukokuuta 2012 23.49 Veikko Mäkelä <Veikko.Makela_at_ursa.fi<mailto:Veikko.Makela_at_ursa.fi>> kirjoitti: Hei!

Halohuhtikuu tuli ja meni. Ajattelin laittaa omia fiiliksiäni. Toivoisin laajasti muiltakin ajatuksia.

Itse havaitsin haloja kaikkiaan 17 päivänä ja 3 yönä.

Halohuhtikuu innosti kyllä minut tarkkailemaan haloja tiiviimmin, sen mitä sisätöiltäni pystyin ja sain myös valokuvattua suurimman osan havainnoistani, myös niitä rupuisempia tapauksia. Luulen, että tämä rutiini jää ainakin osittain päälle huhtikuun jälkeen.

Mitään ihmeempiä näytelmiä en nähnyt. Paras oli jo huhtikuuta edeltävältä ajalta 30.3. ja paras huhtikuun aikainen oli tuo 30.4. vappuaatto, jolloin näin pitkän hr:n. Tavallisissa haloissakin taisi olla pari zyk:iä. Muuten rengas, sivuaurinkoja, sivuavia ja joku pilari.

Minulle kampanja ei ihan hirveästi näkynyt muutakin, että itse tiedostin sen olemassaolon. Taivaanvahdissa oli kyllä kiitettävästi kommentteja yksittäisistä havainnoista. Tosin omista havainnoistani sai vain muutama kommentin. Hyvä niinkin.

Itse olisin kaivannut myös enemmän keskustelua kokonaisista päivistä ja vertailua eri havainnoista. Niihin Taivaanvahti ei vielä taivu. Listalla oli voinut olla enemmän. Yritin vähän herätellä keskustelua.

En tiedä, kuinka aktiivisesti ihmiset Taivaanvahtia seurasivat. Itse en roikkunut jatkuvasti siellä ja kaikkea ei ole vieläkään tullut katsottua, esim. verratakseni omia havaintoja siihen, mitä muut näkivät. Silloin kun ehdin katsoa, se oli kyllä hauskaa vertailua. Tosin olisi kaivannut enemmän aikavälikirjauksia yksittäisten kellonaikojen  sijaan.

-VeikkoM-

--

Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi<mailto:ilmakeha-l_at_ursa.fi> *** Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html *** Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

--

Halojaoston ja ilmakehdn valoilmividen jaoston sdhkvpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html *** Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html