Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (riikonenmarko_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 21.12.2011

Kipisjärvellä helmiäisiä tuli katseltua -20...-30 C pakkasillakin. Mutta siellä sitä helmiäisruskoa tuntuu olevan taivaalla tuon tuosta, poikkeuksellinen paikka ehkäpä muuhun Suomeen nähden.

Täällä näkyy se tuleva tilanne joulunpyhinä: http://www.weathercharts.org/ukmomslp.htm#t120 Tuo on oikein arkkityyppinen helmiäistilanne. Suomen aikaa klo 14 joulukuun 25 päivä näkyy olevan tuo prognoosi. Pohjoismaiden päällä syvä matalapaine ja vahvat länsituulet mereltä. Kunhan vain totetuu nyt.

From: Veikko Mäkelä <Veikko.Makela_at_ursa.fi> Subject: [ilmakeha-l] RE: helmiäisiä tulossa To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Date: Wednesday, December 21, 2011, 8:25 PM

> Se matala lämpötila troposfäärin yläosassa tuntuu aina liittyvän
> tuohon kuvaamani tilanteeseen. Kyllä niitä nyt tulee jos vain tuo
> säätiedotuksen tilanne jotakuinkin toteutuu.

Minulla on ollut sellainen kuva, josta taisi jo aiemmin mainita, että kun maanpinnan lämpötilat on poikkeavan korkeita vuodenaikaan nähden, silloin stratosfäärilämpötilat voivat olla poikkeuksellisen alhaisia, eli helmiäisille otollisia.

Jos vielä ilmavirtaus Kölin vuoriston yli ja aalto (lee-wave) vuoriston takana pumppaa kosteutta tropopausin läpi, niin helmiäiskeli on käsillä..

-VeikkoM-

Halojaoston ja ilmakehdn valoilmividen jaoston sdhkvpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***