Kirjoittajan mukaan: Marko Pekkola (jmpekkol_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 07.12.2011

Hei Arto!

> Tämä näkyi myös Muuramessa.

Kiva kuulla, käy ihmeessä laittamassa havainto.

> ps. olen saanut "kentältä" kommentteja että Taivaanvahdin lomake olisi
> liian vaikea/työläs täyttää.

Tässä on montakin näkökantaa, joita on hyvä ottaa esille kun seuraavan kerran näet samat harrastajat - ja kun teillä on kerhoilta Jyväskylässä.

Ensimmäistä kertaa lomakkeen näkevät (siis etenkin ne jotka eivät ole vielä sitä täyttäneet) luulevat, että täyttö on työlästä pelkällä vilkaisulla.

1.) Todellisuudessa minimihavainnon saa kasaan tosi nopeasti ja monen asian voi tehdä yhdellä klikkauksella, kuten yhä menossa olevan tai puoli tuntia tai tunti sitten näkyneen ilmiön ajan, päivämäärän ja vuoden (=yksi klikkaus pikavalinnasta esim. "Näkyy yhä"... ) ja samoin paikkakunnan (=yksi klikkaus kartalta).

2.) Ihmiset eivät tiedä että cookie tallentaa (jos evästeet on päällä) näppärästi havaitsijan nimen, yhteystiedot ja vielä tiimin. Toisella käyttökerralla kaikki nämä odottavat valmiina lomakkeella.

3.) Kuvia ei tartte ottaa eikä lähettää, siihen on lomakkeella kuitenkin annettu mahdollisuus. Ne peräti neljä kuvanlähetyslokerikkoa näyttävät vain pelottavilta jos olettaa, että näitäkin pitäisi olla. Kun tarkkaan katsoo lomaketta niin siinä on hyvin rajallinen määrä pakollisia tietoja.

4.) Esim. teknisiä tietoja kuvistaan ei tartte kenenkään täyttää jos ei halua ja suurin piirtein kaikki loppukin on myös valinnaista ja monimutkaisimmat asiat enimmäkseen lisätietokentän takana.

Eli olisi hyvä jos kertoisit porukalle nämä Jyväskylässä.

Ja tosiaan jos evästeet on päällä niin sieltä lisätiedoista voi tasan kerran käydä painamassa tiimiksi "Jyväskylän Sirius" niin sen pitäisi ensi kerroilla odottaa siellä valmiina.

Ja jos se joskus vahingossa tyhjenee (esim. kun käyttää koneelta jossa sitä cookieta ei ole eikä muista käydä ilmoittamassa erikseen), niin kun kerrankin laittaa uudestaan, niin se ilmestyy taas kaikille omille havainnoille kerralla.

Parh. terv.
Marko