Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.05.2011

Hei,

Kiitos Tuuli. Toki näin kun on mahdollista tutkia aineksen mineralogiaa. Ja näinhän havainnot pitäisi aina varmistaa.

Tuosta jutusta kävi ilmi että viime vuotisessa oli oliviinia kvartsin sijasta (eivät esiinny yhdessä). Se on kovuudeltaan samaa luokkaa kuin kvartsi, joten naarmuttaa lasia.

Mutta hain lähinnä sitä että olisiko joku olla ns. kenttämenetelmä jolla voisi ihan tilanteen tullessa kohdalle tehdä karkea erottelu siitä että voisiko kyseessä olla vulkaaninen tuhka. Ainoa mitä olen keksinyt on tuo lasinnaarmutuskoe, mutta siinä on se vika että kivipölyä ei ehkä pysty niin erottamaa. Tosin kivipöly on kai jonkin verran suurempikokoista ja pyöristynyttä joten sen ehkä voisi luupilla nähdä. Louhintapöly taas on hiukan vaikeampaa.

Yksi lisätesti voisi olla se että vulkaaninen tuhka on useimmiten märkänä sähköä johtavaa. Mutta tiedä sitten onko käyttökelpoinen testi.

No tämä viestintä menee hiukan ilmakehä-listan aihepiiristä ohi, mutta noiden tuhkahavaintojen kanssa pitää olla varovaisia. Viime vuonna oli lehdissä tuhkahavaintoja Etelä-Suomesta ennen kuin sitä tuhkaa edes oli Etelä-Suomen yllä. Saatika että sitä olisi mihinkään laskeutunut havaittavia määriä kun oli sateiden yläpuolella.

Jarmo

  • Original Message ----- From: "Tuuli Siiskonen" <tuuli.miettinen_at_gmail.com> To: <ilmakeha-l_at_ursa.fi> Sent: Sunday, May 29, 2011 12:38 PM Subject: [ilmakeha-l] Re: [ilmakeha-l] Vulkaanisen tuhkan tunnistaminen (Re: [ilmakeha-l] Re: [ilmakeha-l] Re: [ilmakeha-l] Tuhkaa liikkeellä)

Terve,

Grimsvötnin tuhkasta on näköjään tehty geokemiallisia analyysejä ja yksi aika perinteinen tapa tunnistaa tuhkaa on tutkia sen mineralogiaa. Oheisen linkin takana artikkelissa tietoa partikkelikooosta ja mineralogiasta sekä hieman vertailua Eyjafjallajökullin tuhkaan.

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2011/May/27051101.asp

Terv. Tuuli