Kirjoittajan mukaan: Ismo Luukkonen (ismo.luukkonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.04.2011

Minäkin löysin aurinkoristin:
http://www.atoptics.co.uk/halo/pcim6.htm Varsin näyttävä ilmestys.

Ja tässä kuvattuna ruotsalaisessa kalliossa: http://www.ismoluukkonen.net/kalliotaide/piirros/flyhov/flyhov3.html

Ismo

jari.luomanen_at_sci.fi kirjoitti 26.4.2011 kello 12.07:

> [...]
>
> Kun suunnittelemme seuraavaa jaostopaitaa (joko porukat ovat kuluttaneet edellisen paitansa puhki?) voisimme harkita tällaista noitarumpukuviota paitaan. Toinen ehdotus, joka on kantautunut korviini on Parryn legendaarinen havainto vuonna 1820 Kanadan arktisessa saaristossa:
>
> http://www.ursa.fi/blogit/ice_crystal_halos/index.php?title=what_s_missing_from_parry_s_drawing&more=1&c=1&tb=1&pb=1
>
> Vai joko joukot ovat valmiit äänestämään muun aiheen paitaan :) Keskustellaan tästäkin tapaamisessa.

i on yleinen näky matalalla auringolla, horisonttirengas ei sitä ole. Ehkä kuitenkin voimakas jääsumu voisi synnyttää näyttävän aurinkoristin (onko jollakin kokemusta?). Kuun symbolissa olevan pystyviivan liittäisin pikemmin kuun vaiheisiin kuin haloihin. Karjalan kalliopiirroksissa on myös sirppimäisiä kuvioita, jotka on helppo tulkita kuun symboleiksi. Noitarumpujen auringon ja kuun merkkien sisäkkäiset renkaat voivat hyvin olla taivaanilmiöistä peräisin, mutta mielestäni lähtökohdaksi käy pikemmin kehä kuin halo.
uitenkin "antoi luvan", niin tässä nämä havainnot tulevat.