Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 16.09.2010

On Wed, 15 Sep 2010, Jari Luomanen wrote:

> Joku on varmaan jo huomannutkin tämän uutisen:
>
> http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nasa+tutkii+sateita+Suomessa/1135260174023
>
> Äärettömän kiintoisaa. Saisipa heidän käyttämänsä lidarin jaoston käyttöön.
> :-D Tämä aineistonkeruu olisi kiintoisaa toistaa keväisten yläpilvien aikaan
> myös ja miksei läpi vuoden ja selvittää aerosolien tyyppejä ja vaihtelua eri
> aikoina.
>
> Tiivistymisytimien rooli tässä on todella mielenkiintoinen alue jaostomme
> kannalta.

Olen itse asiassa tässä mukana yhden pikkusormen puolikkaan verran. Hanke on osa valmistautumista vuonna 2013 laukaistavaksi suunniteltuun GPM-satelliittiin, jolla on tarkoitus mitata sateita kiertoradalta käsin. Suomi on mukana hankkeessa talvisateiden maavalidoinnin osalta, täällä kun sataa taivaalta melkein kaikkea mahdollista vuoden mittaan. Meillä on tähän liittyvä Aalto-yliopiston, ilmatieteen laitoksen ja Helsingin yliopiston yhteinen akatemiahanke käynnissä. Olen itse Helsingin yliopiston osuuden vastuullisena johtajana (tosin käytännössä lähinnä takapiruna).

Heitin suunnitteluvaiheessa ehdotuksen että laitettaisiin koneeseen myös CPI kuvaamaan yksittäisiä jääkiteitä ja/tai SID3 kuvaamaan jääkiteiden sirontakuvioita, mutta ne eivät lopulta päätyneet instrumentaatioon koska lennot keskittyvät sulamiskerroksen tuntumaan. Siellä jää on enimmäkseen lumihiutaleiden kokoluokkaa, eli liian isoa kumpaisellekin instrumentille. Eli pääpaino mittauksissa on tosiaan sateen myöhemmissä vaiheissa, ei niinkään tiivistymis/jäätymisydin vaiheessa. En tiedä miten tuo aerosolipuoli on saanut niin näkyvän osan uutisoinnissa.

> t. Jari
>
> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

Department of Physics
P.O. Box 48