Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 24.05.2010

On Mon, 24 May 2010, Jari Luomanen wrote:

> Tässäpä raa'asti usmattu pino tästä Nicolas Lefadeuxin simuttamasta halosta,
> joka on löytynyt minun ja Mikkilän kuvista.
>
> http://jari.pic.fi/kuvat/Atmospheric%20phenomena%20and%20sky/Atmospheric%20halos/2006_11_04%20Helic%20Moilanen%20etc/IMG_8305-8313_arrow.jpg
>
> Eihän se usmattuna mikään erityisen kaunis kuva ole, mutta muoto näkyy
> selvästi. Kuvat siis jo vuodelta 2006...

No jopa on usmattu. Mistäköhän johtuu että tuossa usmatussa kuvassa ilmakehässä leijuvien jääkiteiden viirut ovat lähes poikkeuksetta kohtisuoraan aurinkoon nähden? Alkuperäisessä kuvassa näyttävät pistemäisiltä. Voisiko usmaus aiheuttaa tällaista? Vai voisiko kyseessä olla samantapainen ilmiö kuin puiden oksien ja hämähäkin seittien aiheuttama 'kehä' joka syntyy siitä että pitkulaisina kohteina ne sirottavat eniten vartta vasten kohtisuoraan. Eli siis nuo välkkyvät kiteet olisi niitä jotka olisivat sattuneet tällaiseen asentoon ja siksi niiden välähdys on niin voimakas? Mutta ihan selvää ei silti ole miksi tästä aiheutuisi pitkulainen viiva kuvaan, kun kiteet ovat niin pieniä että pitäisi näkyä pisteenä...

Hyviä teorioita?

> t. Jari
>
> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

Department of Physics
P.O. Box 48