Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (riikonenmarko_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 20.04.2010

Jep, se Bishoppi oli stratosfäärinen. Troposfäärinen ei varmaan pysyttelisi liki kahta vuotta taivaalla. Pinatubon purkaus oli riittävän voimakas työntyäkseen stratosfääriin.

________________________________
From: Timo Nousiainen <tpnousia_at_cc.helsinki.fi>
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Sent: Tue, April 20, 2010 2:52:36 PM
Subject: [ilmakeha-l] Re: [ilmakeha-l] Re: [ilmakeha-l] Aureola näkyy kasvaneen Tampereella

On Tue, 20 Apr 2010, Jarmo Moilanen wrote:

> Sama äsken täällä Oulussa. Ei se Bishopiksi kyllä kelpaa. Tiedä sitten
> johtuuko tuhkasta ensinnäkään.

Itse asiassa jäin itse miettimään että noinkohan esim. Pinatuubin
tapauksessa meidän Bishopit syntyi laisinkaan tuhkaan, koska yleensä tuhka
tulee alas varsin nopeasti ja vain se stratosfääriin jäävä rikki josta
tulee rikkihappopisaroita pysyy ilmassa kauan (jopa vuosia). Ehkä se oli
tämä stratosfäärin kama joka kulkeutui tänne asti ja aiheutti bishopit.

Tämä ei tietysti tarkoita etteikö tuhkakin sitä voisi aiheuttaa. Mutta
Bishop asettaa kyllä vaatimuksia kokojakaumalle näkyäkseen kunnolla.
Etusuunnan diffraktiopiikin leveys muuttuu pienillä hiduilla paljon
nopeammin kuin suurilla, joten voi olla että kokojakauman pitää olla
poikkeuksellisen kapea. Pitäisi melkein simuttaa tätä jossakin
vaiheessa...

> Jarmo

Department of Physics
P.O. Box 48
FI-00014 University of Helsinki
Finland

Tel: +358 9 19151064
Fax: +358 9 19150860

Halojaoston ja ilmakehdn valoilmividen jaoston sdhkvpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***