From: Timo Nousiainen <tpnousia_at_cc.helsinki.fi>
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Sent: Fri, February 26, 2010 4:11:03 PM
Subject: [ilmakeha-l] Re: pilariefekti

On Fri, 26 Feb 2010, Timo Nousiainen wrote:

Olisi voinut laittaa linkin kuvaankin, saattaisi auttaa:

http://www.atm.helsinki.fi/~tpnousia/temp/halo/

> Hei,
>
> Jokin aika sitten kuvasin pilaria aamulla ennen lähtöä kun siinä oli outo
> kirkastuma joka oli ennemminkin pilvikuitujen välissä kuin niiden
> kohdalla. Kävi mielessä Moilasen kaari, mutta minusta kirkastuma on liian
> lähellä aurinkoa (kuvan horisontaalinen koko noin 30 astetta mittakaavaa
> varten).
>
> Luulen itse että kirkastuma saattaisi olla itse asiassa kontrastiefekti
> joka liittyy siihen että kirkastuman alapuolella vähän matkan päässä on
> selvästi paksumpi ja tummempi pilvikuitu joka voi varjostaa pilaria myös
> [...]

Department of Physics
P.O. Box 48
FI-00014 University of Helsinki
Finland

Tel: +358 9 19151064
Fax: +358 9 19150860

Halojaoston ja ilmakehdn valoilmividen jaoston sdhkvpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***