Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 26.11.2009

On Tue, 24 Nov 2009, Jarmo Moilanen wrote:

> Itse olen leikitellyt ajatuksella että nämä lumitykki ja muut kiteet syntyvät
> olosuhteissa joissa luonnollisissa oloissa ei muuten syntyisi kiteitä. Efekti
> olisi tavallaan jonkillainen "shokkikiteytyminen". Tämä selittäisi myös miksi
> kaaren taustalla näyttää olevan yhä mystisenä pysynyt jääkide.

Periaatteessa kai voidaan sanoa että kiteiden synty edellyttää ylikyllästystilaa jään suhteen ja sitten jäätymisytimiä. Jälkimmäisistä on ilmakehässä vajausta, minkä johdosta ilmakehässä on paljon alijäähtynyttä vettä.

Jos meillä on jäätymisytimiä (lumitykin tuotokset), kiteet ei kuitenkaan kasva jos ei olla ylikyllästystilassa. Tällaisissa olosuhteissa tykin tuottama tavara alkaisi hiljalleen sublimoitua. Olettaisin että meidän timanttipölymyräkät eivät liity tällaisiin tilanteisiin, koska vähääkään etäämpänä lumitykeistä kidetiheydet alkaisivat olla riittämättömiä.

Tämän pohjalta jäljelle näyttäisi jäävän kaksi vaihtoehtoa:

  1. jäätymisydinten tyyppi vaikuttaa syntyviin kidemuotoihin (tämä ei ymmärtääkseni ole sitä mitä Jarmo ajoi takaa, vaikkakin voi olla ihan relevantti tekijä).
  2. lumitykityksen ansiosta saamme kiteitä muodostumaan tilanteessa jossa ylikyllästystila on niin heikko, ettei luonnon omat jäätymisytimet aktivoidu (tämä on ymmärtääkseni hyvinkin mahdollinen tilanne, lämpötila on kriittinen parametri sen osalta minkälaiset partikkelit voivat toimia jäätymisytiminä).

Eli ilmeisesti vaihtoehto 2) olisi ainoa käytännön tilanne jossa voisimme saada jääkiteitä olosuhteissa joissa niitä ei normaalisti olisi. Vai jäikö minulta jotakin huomaamatta?