From: Veikko Mäkelä <Veikko.Makela_at_ursa.fi>
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Sent: Wednesday, August 26, 2009 10:33:11 PM
Subject: RE: [ilmakeha-l] Mielenkiintoinen sumuefekti

> Onpas erikoinen kuva. Onko tämä joku jo tunnettu ilmiö vai mikä?? En
> ainakaan itse muista kuulleeni tämmöisestä ennen.

Joo, ihan mielenkiintoinen ilmiö.  Ei ole tainnut tuollaista
tulla aiemmin eteen suomalaissa kuvausyrityksissä.  Riikonenhan
ja Ruoskanenhan näitä sumuilmiöitä ovat aikanaan kuvanneet
enempikin.

Tuossa siis on kai avaintekijänä se, että sumulautta on todella
lähellä kameraa ja kauheampana tätä ei sumua ei ole (ainakaan
niin paljon).  Sumusta sirottuva valo heikentää näkyvyyttä
taka-alalle.  Varjo tuntuu helpottavan näkyvyyttä huomattavasti,
koska sen kohdalla ei valoa sirotu.  Lamppu kuitenkin valaisee
taustan maastoa.

Tavallaanhan tuota ikkunaa on vähän tuossa alapuolella olevassakin
varjossa.  Se valitettavasti vain estää myös valonlähdettä valai-
semasta maastoa.

Tuota olisi voinut kokeilla lisää luomalla ylimääräisiä varjoja
sumuun.

-VeikkoM-