Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.08.2009

On Wed, 12 Aug 2009, Kari A. K. wrote:

> Samaa mieltä. Ja vaikka mukana olisikin vulkaanista pölyä, ei sitä
> kuitenkaan niin paljoa voisi olla, että se värjäisi alailmakehän
> (troposfäärin) pilviä toisella puolella maapalloa. Eiköhän alailmakehän
> pölyt ole pudonneet Tyyneen mereen ainakin suurimmaksi osaksi.
> viimeistään Lanzarotella, vaikka kaikkein pienimmät hiukkaset jatkavat aina
> Karibialle ja Väli-Amerikkaan asti. Ei kuitenkaan kauemmaksi. Suomeenkin on
> joskus Saharan pölyä satanut, mutta sekin on harvinaista, ja matka paljon
> lyhyempi.

Samaa mieltä kuin edelläolevat, valosaastetta se varmaankin on. Kuitenkin muutama lisäys ylläolevaan:

  • toisinaan esim. Atlantin yli Karibialle tulee yllättävänkin isoja (10 mikrometriä) pölyhiukkasia Saharasta. Toistaiseksi ei ole hyvin selvillä miten hituset selviävät matkasta, mutta sähköistä varausta epäillään osasyylliseksi. Pölyä kulkeutuu myös varsin suuria määriä, on nimittäin todettu että aavikkopöly on yksi keskeisistä meriekosysteemien lannoittajista (mm. raudan lähde) ja Amatsonin alue on itse asiassa hyvin riippuvainen Saharasta tulevasta pölystä juuri lannoitusvaikutuksen takia. On myös todettu että Amatsonin alueella noin puolet jääkiteistä on syntynyt pölyhiukkasten ympärille.
  • stratosfäärissä periaatteessa pöly voi pysyä pidempäänkin ilmassa, koska siellä ei ole märkädepositiota (ainakaan polaarialueiden ulkopuolella). Toisaalta ohut ilma ei kannattele kovin isoja hituja.
  • auringonlaskun aikoihin myös pieni sulfaattiaerosoli voisi edesauttaa pilvien punastumista voimistamalla ilmakehän Rayleigh-sirontaa joka poistaa lyhyitä (sinisen pään) aallonpituuksia ilmakehän läpitulleesta valosta. Sulfaattiaerosolit voivat pysyä stratosfäärissä vuosia. Toki kuvan tapauksessa ei mistään iltaruskosta ole kyse.

> [...]
>

> Olisin taipuvainen yhtymään Jarin arvioon. Tuo "likaisen oranssi"
> tuntuu kovasti viittaavaan keinovaloihin.
>
> Heh, tuon ekan kuvan voisit laskea yöpilvihavainnoksi!
>
> -VeikkoM-
>

> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_ät_
> ursa.fi ***
> Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/su
> mmary.html
>

> -- Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset:

Timo Nousiainen
Department of Physics
P.O. Box 48
FI-00014 University of Helsinki