Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.05.2009

On Thu, 28 May 2009, Veikko Mäkelä wrote:

> Jäin itse miettimään, mikä tekee 22r:stä kirkkaan. Oletettavastikin
> ainakin se, että jääkiteet on satunnaisessa liikkeessä ilman
> suurempaa asettumista tiettyyn liiketilaan. Tämähän synnyttää kai
> tasaisemman rengasmaisen kirkkausjakauman. Mutta johtuuko varsinainen
> kirkkaus yhtenäisestä kidepopulaatiosta?

Olettaisin että suuressa osassa on se, kuinka paljon itse pilvestä on haloja synnyttäviä kiteitä ja kuinka paljon kökkökiteitä tai liian pieniä kiteitä haloja aiheuttaakseen. Nämä muut kiteet lisää pilven kirkkautta mutta eivät vaikuta haloon, jolloin halon ja pilven välinen kontrasti pienenee.

> -VeikkoM-
>

> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland