Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 05.02.2009

On Wed, 4 Feb 2009, Mika Aho wrote:

Tuli kuvista mieleen typerä kysymys: mistä se johtuikaan että keinovalohaloissa  pilari voi mennä paljon korkeammalle kuin auringon/kuun haloissa? Ajattelin että olisi divergenssiefekti, eli eri korkeudella oleviin kiteisiin valo tulisi eri suunnassa ja sitä kautta pilari voisi olla korkeampi samalla heijastuskulmalla, mutta itse asiassa tässä käy päinvastoin - divergointi kasvattaa heijastuskulmaa.

Onko kyse vain keinovalopilarin paremmasta kontrastista noihin ilmakehän ulkopuolisiin valonlähteisiin verrattuna (valo ei valaise koko ilmakehää samalla kun tuottaa halon), vai onko tässä joku muu juttu jota en nyt äkkiseltään osaa ajatella?

> Lisäilin kuvan jossa on merkitty noita eri halomuotoja jotta tietää mistä
> täällä puhutaan. Ja suuri kiitos taas Riikoselle noiden muotojen nimien
> auttamisesta. Eipä ne kaikki nimet vielä minullekkaan aukene. Minä vaan
> kuvaan... ;)
>
> -->http://ahomi.smugmug.com/gallery/7265570_DVF7N#467666849_5sorR
>
> Juu, onhan tuo Himos kieltämättä napannut aikalailla ison osan viime aikojen
> meganäytelmistä. Voi vaan ajatella paljonko muissa rinteissä on mahdollisesti
> samantyyppistä näkymää mutta kukaan ei ole näkemässä? Ja on sitä itsekin
> [...]

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland