Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 15.11.2008

Tuo näkyi laajalla alueella. Alustavien raporttien perusteella meni itärajan taakse, mutta tapausta selvitellään. Ilmeisesti on ollut sen luokan ilmiö että jotain saattoi selvitä alas. Kaikkia kameradatoja ei ole tarkistettu vielä joten en tiedä saatiinko tuosta kuvaa. Moni kamera-asema oli taas pilvien alla.

Ja älkää hyvät ihmiset tarjotko avaruusromuselityksiä tulipalloille koskaan ilman tarkempaa tietoa! Se on arvaus menee aina käytännössä metsään. On myytti että taivaalta sataa jatkuvasti avaruusromua alas. Jostain ihmeen syystä aina kun näkyy kirkas tulipallo joku tarjoaa avaruusromua selitykseksi vaikka sille ei ole mitään perusteita.

Suhdeluku luonnon aidon meteoroidin aiheuttaman tulipallon ja avaruusromun välillä on luokkaa 1000:1 eli tuhat aitoa luonnon tulipalloa kohti on ehkä yksi avaruusromun aiheuttama tulipallo! Tulipallotyöryhmän kamerat ovat kuvanneet muutaman vuoden aikana jo reilusti kolmilukuisen määrän (emme ole pidäneet tarkkaa lukua niistä) Venusta kirkkaampia meteoreja ja yhtään varmaa avaruusromua ei joukkoon ole vielä sattunut. Muutama tapaus on ollut jäänyt mietityttämään ja nekin usein siitä syystä että dataa ei ole saatu kuin yhdeltä kameralta jolloin ei avaruusromua ei ole voitu ihan varmuudella sulkea pois tulkinnasta. Avaruusromu tulee kiertoradalta käsin loivasti ja hitaammin ilmakehään kun aito meteoroidi joten ne on mahdollista kamera-asemien kuvien perusteella erottaa aidoista tulipalloista.

Jarmo