Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 08.10.2008

On Wed, 8 Oct 2008, Jenni wrote:

> Mikä on pilvikaari? Se on löytämäni tekstin mukaan sumukaaren kanssa
> samantapainen, mutta kuvaa en löytänyt.

Sumu on pilvi jonka alareuna koskettaa maata. Toisin sanoen pilvikaari ja sumukaari ovat ilmiöinä sama asia, syntyvät pilvipisaroista jotka ovat liian pieniä tippumaan sateena alas ja liian pieniä synnyttämään kunnollisen sateenkaaren.

> Näkymäsi on varmasti ollut kaunis, mutta minä raukka en saa päähäni,
> miltä pilvikaari voisi näyttää. Jos jossakin on kuva, voisitko laittaa
> linkin?

Minulla ei ole kuvaa pilvikaaresta (ainakaan sähköisessä muodossa), mutta netissä niitä on varmaan pilvin pimein. Olettaisin että joltakin tämän listan lukijalta piakkoin tulee linkki...

> Miten se eroaa sumukaaresta, ja miten tunnistan sen?

Pilvikaaren näkee yleensä lentokoneesta kun lennetään pilvien yläpuolella. Mutta muistelen että se on nähty myös maasta. Itse en ole koskaan maanpinnalta nähnyt, mutta lienee vain yrityksen puutetta. Lentokoneesta se näyttää yleensä leveältä valkealta hohteelta auringon vastapisteen ympärillä noin reilun 30 asteen päästä siitä ja erottaa parhaiten siitä että se liikkuu lentokoneen mukana. Valokuvasta ei siis erotu niin hyvin, ellei ole poikkeuksellisen näyttävä.

> Ja nyt kun ajattelen asiaa, en muista miltä sumuvarjo näyttää.

Sumuvarjo näyttää kehältä, mutta esiintyy auringon vastapisteen ympärillä. Minulla olisi kotisivuilla yksi kuva sellaisesta, mutta on sen verran kökkö että en viitsi edes laittaa linkkiä. Löytyy ainakin Les Cowleyn sivuilta, englanninkielinen termi on glory.

> Ja kun nyt tajusin laittaa myös ilmakehä-listan vastaanottajaan, niin
> saa joku muukin vihjaista, mistä saisin jonkun kuvan tajutakseni.

Vilkaisisin Cowleyn sivuja.... (en muista osoitetta, on bookmarkeissa työpaikan koneessa).

Division of Atmospheric Sciences and Geophysics
Department of Physics
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland