Kirjoittajan mukaan: Kuhmonen, Timo (NSN - FI/Espoo) (timo.kuhmonen_at_hidden_email_address.net)

From: owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi
[mailto:owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi] On Behalf Of ext Peter von Bagh Sent: 07 October, 2008 20:25
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Subject: [ilmakeha-l] harvinaisen oranssi auringonlasku

Hei. Maanantai-illalla olin Porvoon Ruskiksella katselemassa hanhien iltatoimia ja huomio kiinnittyi harvinaisen värikkääseen iltaruskoon. Voisiko syynä olla jonkin kaukaisen tulivuoren tuhka, josta Spaceweatherissa on aina välillä kertoiltu?

Peter

kuva:
http://www.flickr.com/photos/14940021@N08/2921478797/

Hei,

Muistaakseni kyselin aiemmin samaa asiaa minäkin, asiaa ei silloin kommentoitu. Kysyin myös FMI palaute/kysymys sivun kautta:

"> Jokin aikaa sitten Aleuteilla purkautui Kasatochi tulivuori
> http://www.avo.alaska.edu/activity/Kasatochi.php
>
> Eräillä saiteilla (mm. spaceweather.com) on viime päivinä näkynyt auringonlaskun valokuvia (mm. keski euroopan maista). Auringonlaskujen siellä sanotaan olevan tavallisuudesta poikkeavia, koska punerrusta on tavallista enemmän yläilmakehään joutuneiden hiukkasten takia.
>
> Onko todennäköistä, että "hiukkaspilvi" päätyy lähiaikoina myös Suomen / Ruotsin alueella yläilmakehään ?
> Jos päätyy niin missä määrin ja vaikuttaako se täällä auringonlaskun väreihin ?
>
> Kiitos.
> Timo K., Espoo"

Tämmöisen palautteen sain:

Hei Timo!

Kiitos palautteestasi ja mielenkiinnostasi säätä ja sivujamem kohtaan! Suomessa purkaus on jäänyt vähälle huomiolle, mutta kyllä värikkäät auringonlaskut ovat täälläkin mahdollisia. Viime viikkoina pilvisyys on ollut runsasta, joten kunnon auringonlaskuja ei ole päästy juurikaan näkemään. Eräiden webbisivujen mukaa Ruotsista on kyllä tullut havaintoja elokuun loppupuolelta. Hyvää syksyä ja tervetuloa sivuillemme toistekin!

Ystävällisin terveisin:
Meteorologi Asko Hutila, Ilmastopalvelu

Muualla ainakin Saksalaisella AKM foorumilla on ollut syksyn mittaan aiheesta keskustelua ja muutamia kuviakin (omalla niukalla saksan taidolla ei niitä keskusteluja tulkita :-) Kuulisin mielelläni listalaisten omia(kin) kokemuksia...

-Timo K.-