Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 10.08.2008

On Sun, 10 Aug 2008, Martti Penttinen wrote:

> Harvinaisempi kaksi ilmiötä samassa kuvassa lienee se jonka kuvasin kuun
> alussa olleen auringonpimennyksen aikaan. Siinä on kuu, aurinko ja 22°
> rengasta ja ylläsivuava.

Moro,

No nyt kun asian mainitsit, niin sellaista tosiaan sattuu: http://www.iki.fi/~mellon/aurinko/2008/080801-135142_2.jpg

Pimennyksen viimehetkiä ei vajaaresoluution versiossa kauhean selkeästi erota, mutta kyllä Auringosta vielä pala puuttuu. Sattui ilmeisesti niin kätevästi että läheisen ukkospilven reunamilla leijui jääkiteitä Loimaalla. Tuli siinä Henrikille ja minulle pikkuisen kiire kaivaa kuvausarsenaalia esiin.

Ei ollut kovin hääppöinen halo eikä pimennysvaihe, mutta kumpaakaan ei silti tule vastaan ihan joka päivä. Tykkäsin kyllä edellisen pimennyksen ilmiösatsista enemmän. ;-}

  • Emma