Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 25.07.2008

On Fri, 25 Jul 2008 jari.luomanen_at_kolumbus.fi wrote:

> Erittäin hieno display. Olin itse myös liikenteessä ja kuvia tuleepi
> tänään tai viikonlopun mittaan kunhan sopiva aikaikkuna löytyy.

Samat sanat, sekä näytelmän että kuvien osalta.

> Huomasiko kukaan muu kuun värissä mitään erityistä viime yönä? Minun
> silmääni Tampereella se näytti kovasti sinertävältä. Jännä juttu, koska
> yöpilvien värjäämää kylmän sinistä taustaa vasten se olisi voinut
> normaalin värilämpötilansa puolesta näyttää lämpimän sävyiseltä.
> Voivatko edessä olevat yöpilvet tosiaan antaa vaikutelman sinisävyisestä
> kuusta vai lieneekö kyseessä kuitenkin jokin muu tekijä?

Täytyy sanoa että ei tullut pahemmin kiinnitettyä huomiota, mutta nyt kun sanot, niin ei se kuu ehkä ihan tavallisen värinen ollut. En sitten tiedä uskaltaako muistiin tällaisessa asiassa luottaa.

Sen sijaan pohdiskelin sitä yöpilvien keltaista väriä horisontin lähellä. Näitä tuntuu esiintyvän lähinnä näissä "pimeän ajan" näytelmissä, kun aurinko on reippaasti horisontin alapuolella. Luulen että tämä johtuu kahden tekijän yhdistelmästä. Yhtäältä yöpilviä valaiseva valo tulee paksun ilmakerroksen läpi ja toisaalta yöpilvistä silmiin siroava valo tulee myös. Eli kun aurinko on paljon horisontin alapuolella, jopa horisontissa olevat yöpilvet valaistuvat varsin punertavasta auringosta (lähellä horisonttia sielläkin), ja koska pilvet ovat horisontissa, niistä tuleva valo tulee taas paksun ilmakerroksen läpi. Toisin sanoen, maan varjon rajalla, ylempänä taivaalla, missä yöpilviä valaisee vielä punertuneempi aurinko, ilmiö ei kuitenkaan tule esiin koska yöpilvistä sironnut valo kuitenkin tulee varsin ohuen ilmakerroksen läpi. Eli on oleellisempaa että yöpilvet ovat havaitsijasta katsoen riittävän kaukana, mutta lisäksi yöpilviä valaisevan valonkin pitää tulla paksun ilmakerroksen läpi. Näin se vissiin menee. Liekkö tätä pohdittu aikaisemmin jossakin?

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences and Geophysics

Tel: +358 9 19151064
Fax: +358 9 19150860