Kirjoittajan mukaan: Jari Luomanen (jari.luomanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 21.04.2008

Kalansilmälaseista puhuttaessa halpa ja hyvä eivät välttämättä aina kohtaa. Erityisesti ilmakehäkuvauksessa, jossa objektiivin sisäisten heijastusten kontrolli ja kontrasti ovat olennaisia seikkoja, tuotteiden laadulliset erot nousevat helposti merkityksellisiksi. Kuvaaminen kun tapahtuu usein vastavaloon ja kohteilla tapaa olla heikko kontrasti. Ylimääräiset linssiheijastukset voivat tuottaa harmaita hiuksia kun kuvasta metsästetään vaikkapa himmeitä vasta-aurinkokaaria.

Tuo minun ottamani kuva on otettu Sigman 8mm kalansilmäobjektiivilla. Kameralla, jossa on polttovälikerroin, osa objektiivin piirtoympyrästä rajautuu kuva-alan ulkopuolelle siten, että lopputulos ei ole pyöreä kuva. Niinpä polttovälikertoimellisiin kameroihin sama valmistaja tarjoaa vielä lyhyempipolttovälistä kalansilmää, joka tuottaa pyöreän kuvan pienellekin kennolle.

Peleng-kalansimmut ovat selvästi edullisempi vaihtoehto, mutta nekin ovat tietääkseni polttoväliltään juuri tuon 8mm, eli ne tuottavat pyöreän kuvan vain täyden 35mm standardin kameroilla, eivät polttovälikertoimellisilla rungoilla. Pelengin kanssa on varmaan erityisen oleellista käyttää peittäjää, jotta linssiheijastuksilta vältyttäisiin. Monia tyytyväisiä käyttäjiä niilläkin on, joskin myös moitteita on korviini kantautunut.

Saksasta tilaten lasi on usein melko edullista, joskin myös Suomessa törmää yhä useammin kilpailukykyiseen hinnoitteluun.

t. Jari