Kirjoittajan mukaan: Ismo Luukkonen (Ismo.Luukkonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 25.03.2008

Nuivan maaliskuun käännyttyä lopuilleen on Turussakin haloillut pienen putken verran. Tänään parhaimmillaan 22 asteen tavaran lisänä pitkä 46 rengas ja zyk. Muutakin saattoi olla, mutta kun töissä ollessa ei ihan koko aikaa voi ikkunan ääressä viettää...

Havainto.netiin olen itse kaipaillut lähinnä mahdollisuutta erottaa 46 allä- ja allasivuavat toisistaan. Samaa muotoahan nekin ovat, mutta antavat aika erilaisen olon näytelmästä – allasivuava on aina hiukan ekstraa. Samoin jotkin harvinaisten halojen nimet ovat hiukan omaperäisiä (esim. 23° kaari).

Tosin kaikki tuo on korjattavissa yksinkertaisesti sillä, että havaitsijat kirjoittaisivat selventäviä kommentteja lisätietoja -kohtaan. Peruslomakkeella sitä ei ole, mutta jos syöttää havainnon laajempana tai muokkaa havaintoa jälkikäteen, kommentointikin onnistuu. Kun keräsin havainto.netistä havaintoja viime vuoden yhteenvetoihin, juuri kommentteja kaipaili kaikkein eniten (ja kuvia/piirroksia, joita sinne ei moni laita, vaikka mahdollisuus onkin).

Ismo

On Tue, Mar 25, 2008 at 04:28:17PM +0200, Jarmo Moilanen wrote:

> No nehän ei ole erillisiä "muotoja" vaan yhden muodon eri osia tai
> ilmiasuja... En pitäisi tuollaista puutteena, mutta on toki ikävää jos
> vaikutta siltä ettei tuota havainto.netiäkään oikein ylläpidetä.

Juu. Itseasiassa pistin kyselyyni maininnan "vaikkeivat olekkaan varsinaisesti omia muotojaan" :-) Ovat kuitenkin mielestäni hyvin erilaisia havaintoina. Itse en muista monesti allasivuavaa nähneeni, mutta ys erottuu varsin usein kirkastumana 22r:n yläosassa. Täydet sivuavat vielä sitten erikseen.

Jospa laittaisi päivän saldon kuitenkin havaintonettiin talteen :-)

--
Panu
"You haven't really been anywhere until you've got back home",

--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
ilmakeha-l_at_ursa.fi ***