Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 21.12.2007

On Fri, 21 Dec 2007, Jukka Ruoskanen wrote:

> Helmiäisiä tosiaan näkyi Helsingissä auringonlaskun aikoihin ja sen
> jälkeen. Pieni pettymys toki seurasi kun mitään väriloistoa ei taaskaan
> ollut havaittavissa - vaaleita ja punertuneita hentoja juovia vain.
> Missä ovat oikeat helmiäispilvet? En ole vuosiin nähnyt.

olen itse asiassa vähän pohtinut josko voisi olla niin että nämä yöpivimäiset valkeat kuitumaiset helmiäiset ovat jääkiteistä muodostuneita ja ne mantelipilven näköiset paksummat ja värikkäämmät olisivat ainakin osittain typpihappopisaroista koostuvia. Sopisi ainakin sen kanssa yhteen mitä tiedän pilvioptiikasta. Sitä en sitten tiedä olisiko jääkiteisten helmiäisten suurempi esiintyminen seurausta typpihapon vähäisyydestä vai esimerkiksi kylmempien lämpötilojen aiheuttamasta jäätymisestä. Voi myös olla että olen väärässä noiden värien osalta. Pitäisi saada jostakin vaikka depolarisaatiolidar-mittauksia niin asia selviäisi...

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences

Tel: +358 9 19151064