Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 20.11.2007

On Tue, 20 Nov 2007, Marko Riikonen wrote:

> Koska lumitykit erityisesti tuottavat hyvia Moilasia, pitanee kysya mika on
> erikoista lumitykkien tuottamissa tiivistymisytimissa. Nehan ovat epailematta
> pienia jaapartikkeleita. Niiden rakenne ja koko on ehka jollain tapaa sopiva
> tekemaan Moila-kiteita.

Oletteko muuten tutkineet kidenäytteitä noiden tykkinäytelmien ja tavallisten jääkiteiden välillä? Siis ihan tilastollisessa mielessä, ei niinkään näissä Moilas-tapauksissa?

Eipä silti, juttelin tänään yhden jäänukleaatioasiantuntijan kanssa bussissa kun satuttiin kotimatkalle samaan bussiin, hänen mukaansa sitä ei oikeastaan edes vielä ymmärretä miksi kiteet kasvaa erilaisiksi eri olosuhteissa. Tällä saralla on vielä paljon kynnettävää, ihan tavalliset kidehavainnotkin saattavat osoittautua arvokkaiksi. Jos ajatellaan yläpilvien kiteitä, ne poikkeavat näiden tykkien synnyttämistä kiteistä ainakin yhdellä selkeällä tavalla: tykkikiteet ovat syntyneet ja kasvaneet jotakuinkin vakio-olosuhteissa (koska ovat niin nuoria), yläpilvien kiteet ovat yleensä käyneet läpi muuntumista eli syntyneet yksissä olosuhteissa ja sitten kulkeutuneet erilaisten olosuhteiden läpi.

Kuten monet varmaan tällä listalla tietävätkin, jääkiteet eivät yleensä ole termodynaamisessa tasapainossa ympäristönsä kanssa vaan siellä menee koko ajan vesimolekyylejä sisään ja ulos, eli siis kiteiden muodot muuttuvat jatkuvasti hiljalleen. Tästä yleensä ottaen seuraa että vanhat kiteet ovat epäsäännöllisempiä kuin nuoret.

> Tanaan muuten kavin katsomassa Ounasvaaralla taas olisiko jaasumukelit.
> Tykit oli paalla, mutta sita tuskin edes huomasi, silla pienen pieni
> pilvi joka lahti tykeista haihtui saman tien taivaan tuuliin - ne
> tuottivat vain pelkkaa lunta maahan. Ilma on liian kuiva jaasumun
> muodostumiselle ja itse tykkien kosteus ei riita yhtikas mihinkaan.

Jep, ainakin noissa tilanteissa joissa tulee kilometrien päähän ulottuvia kidepilviä on varmasti mukana paljon kiteiden kasvua vielä matkan varrella. Eli siis kyllästystila jään suhteen. Yksi tapa millä tykit voivat aiheuttaa näissä tilanteissa jääkidepilviä vaikka luonnostaan ei tulisikaan voisi olla se, että tykin syytämät pienet kiteet toimivat jäätymisytiminä keleissä joissa ylikyllästystila ei ole vielä riittävä asim. aerosolihiukkasten aiheuttamalle nukleaatiolle. Toisin sanoen kiteiden synty ei pääsisi alkuun luonnostaan, mutta jos sinne tuodaan jo valmiiksi pieniä kiteitä, ne kuitenkin lähtevät kasvuun. Normaalisti ilmakehässähän on krooninen pula jäätymisytimistä, eli jään suhteen ylikyllästystilat ovat tuiki tavallisia (toisin kuin veden suhteen, koska tiivistymisytimiä on enemmän kuin tarpeeksi).

Tänä aamuna oli muuten täällä Hesassa hieman helmiäisiltä haiskahtavia yläpilviä, mutta oli sitten väärä hälytys. Onkos siellä lapissa näkynyt mitään tällä saralla jo?

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences

Tel: +358 9 19151064