Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 13.08.2007

On Mon, 13 Aug 2007, Jukka Ruoskanen wrote:

> Tyylikkäitä kuvia! Maan päällisiltä havaitsijoilta ei ole tullut
> raportteja, joten olikohan alapilvet estämässä näkyvyyttä. Vai mahdoitko
> juuri tuolloin sijaita havaitsijoista tyhjän alueen yläpuolella. Kestikö
> tuo näytös kauankin?

Siellä oli itse asiassa alasivuaurinko ja 46 rengas ilmeisesti Ac-kerroksen jäätyneessä yläosassa, joka varmaan esti maanpäälliset havainnot. Minulla on kuva siitäkin. Subsunin takia minulla oli alunperin kamera valmiiksi käsissäkin. Toisaalta tuo huippuvaihe kesti vain n. minuutin lentokoneen mennessä ohi siitä kohdasta pilveä. Kohtuullisena näytelmä pysyi kauemmin, mutta noita 24 parheelioita ei minusta näkynyt kuin n. minuutin ajan. Kuvien aikaleimoista tietysti voisin katsoa tarkemmin, kunhan ehdin. Mutta hektinen vaihe se oli, ei paljon ennättänyt muuta miettimään kuin että antaa kameran laulaa ja katsoa jälkeenpäin kuvista onnistuuko.

Tuo sattui jotakuinkin puolimatkassa Kuopion ja Hkin välillä, eli olisiko ollut taas Mikkelin seutua.

Yhdessä kuvassa on aavistus kirkastumaa 46 renkaalla heti horisonttirenkaan yläpuolella. Arvioisin noin 10 astetta horisontin yläpuolella, kun allasivuva oli jotakuinkin horisontissa. Onko siellä jotakin sillä kohdalla joka sopisi näytelmän laatuun?

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences

Tel: +358 9 19151064