-----Original Message-----
From: owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi
[mailto:owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi] On Behalf Of ext Timo Nousiainen Sent: 21 May, 2007 11:09
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Subject: Re: [ilmakeha-l] Painovoima-aalto (??!!)

On Wed, 16 May 2007, Pekka Ranta wrote:

> Millaiset olosuhteet tarvitaan "painovoima-aaltojen" syntymiseen ts.
> kannattaako Suomessa virittää webbikameraa kyseisen ilmiön
havaitsemiseen?

> Esim: http://www.projectcensored.org/censored_2007/
>
> http://www.youtube.com/watch?v=yXnkzeCU3bE
>
> Näyttävän näköistä, havaintoaikaahan tuossa videossa on n.
puoli tuntia.
> Olosuhteet taitavat olla optimaaliset.

Näitä kutsutaan myös nosteaalloiksi (buoyancy waves). Ilmakehässähän on aaltoja kaikissa kokoluokissa 10000+ km planetaarisista aalloista ääniaaltoihin asti. Nosteaalloista puhutaan kun aallonpituus on 1-100 km luokkaa, jolloin painovoima (tai noste) on dominoiva palauttava mekanismi.

Aallot tulevat näkyviin silloin kun ne vaikuttavat pilviin, esim. niin että aallon harjalla pilvi tiivistyy ja sitten taas haihtuu kun tullaan aallon pohjalle. Esim. undulatus- ja lenticularis-pilvet liittyvät näihin, kuten myös paljolti helmiäispilvet ja valaisevat yöpilvet.
Yksinkertaisinta olisi varmasti pistää kamera pystyyn kun taivaalla näkee jotakin noista. Veikkaisin lonkalta että parhaimmat olosuhteet on silloin kun on kostea subsidenssi-inversio (kerrospilveä korkeapaineen aikaan), tosin kyllä siinä vähän tuultakin tarvitaan eli ihan keskellä korkeapainetta ei liene parhaat olosuhteet.

Helmiäispilvien ja Lenticularisten tapauksessa on yleensä voimakas länsivirtaus, jolloin aallot syntyvät kölivuoristoa ylittäessään. En tiedä mikä tuossa videon tapauksessa on ympäristö, mutta olisin yllättynyt jos siinä ei ylävirtauksen puolella joku mäki tai vuoristo olisi. Sinänsä näitä aaltoja voi kyllä synnyttää esim. ukkospilvetkin, mutta topografia lienee ylivoimainen ykkönen.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki
Finland

Tel: +358 9 19151064
Fax: +358 9 19150860

--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
ilmakeha-l_at_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset: