Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 16.05.2007

On Tue, 15 May 2007, Veikko Makela wrote:

> Sama ilmiö.. eli "kuivaa heiligenscheiniä" voidaan kutsua myös
> "oppositioilmiöksi", vaikka jälkimmäinen termi onkin enempi käy-
> tetty aurinkokunnan kappaleista.

Minä olen kuullut sellaisen määritelmän että oppositioefekti yleisesti tarkoittaisi vastasuunnassa tapahtuvaa sironnan voimistumista, oli se sitten varjojen häviämisen seurausta, koherenttia takaisinsirontaa tms.

Kuivassa heiligencheinissä kyseessä on lähinnä tuosta varjojen menosta piiloon, märässä tapahtuu vesipisaroista sumuvarjomainen takaisinheijastus joka tulee siis tuon varjojutun lisäksi, ja koherentissa takaisinsironnassa on kyse siitä jo aikaisemmin mainitusta konstruktiivisesta interferenssistä, jota havaitaan tyypillisesti esim. hiekkatyyppisillä alustoilla. Siinä on kyse siitä, että valo siroaa ensin yhdestä elementistä toiseen ja siitä havaitsijan silmään. Konstruktiivinen interferenssi aiheutuu siitä, että valo voi kulkea saman reitin myös toiseen suuntaan ja kulkee tällöin täsmälleen saman matkan, jolloin kummankin reitin kulkeneet valonsäteet ovat täsmälleen samassa vaiheessa.

Saattaa olla että muitakin mekanismeja näihin takasuunnan kirkastumiin on, mutta ei tule nyt äkkiseltään mieleen. Muistelen joka tapauksessa että oppositioefekti on yleisnimi näille kaikille. Kuten Veikko sanoi, sitä tavataan käyttää ennenkaikkea astronomiassa. Esim. Saturnuksen renkaiden hiukkasten kokoa on kyseistä ilmiötä hyväksi käyttäen tutkittu.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki