Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 22.04.2007

On Sat, 21 Apr 2007 marko.pekkola_at_ursa.fi wrote:

> Sanoisin että nuo eivät ole eivätkä voi olla valaisevia yöpilviä. Sisältävät
> sen kokoluokan rakenteita että noin laajoja yksittäisiä ja tuon näköisiä
> pilviosia ei liene koskaan yöpilvissä havaittu.
>
> Sen sijaan ne näyttävät Cirrus densukselta (paksua Cirrusta) ja ovat Ci
> densukselle tyypillisesti hieman tavallista matalammalla (ei edes 10 km:ssa,
> saati sitten 80:ssä) ja siksi osaset näyttävät isommilta

Piti ihan tarkistaa, kun ei kuulostanut densus ollenkaan tutulta. Kyseessä on siis Ci spissatus, jota aikaisemmin kutsuttiin densukseksi. Siis ainakin American Meteorological Societys glossary mukaan.

Marko on sen verran vanha tekijä, että ihan huomaamatta käyttää 40-luvun versiota pilviluokituksesta. ;-)

(katsoin muuten cirrus wikin (eng) ja ei näytä sekään olevan WMO:n luokituksen mukainen. Tai sitten luokitus on muuttunut parin vuoden sisällä ja minä olenkin väärässä...

--
Timo Nousiainen
Division of Atmospheric Sciences

Tel: +358 9 19151064