Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 12.02.2007

Aina kun kuvataan jääkiteitä ne alkavat pyöristymään ennemmin tai myöhemmin. Yksi pahin lämmönlähde on kädet joita tarvii kun Petri maljaa on liikutettava kuvattavia kiteitä etsiessä siitä. Paras olisi jos olisi skooppi jossa on työtasossa liikuttelumekanismi.

Lisäksi mikroskoopin työtaso voi olla pitkään sen verran lämmin ilmaan verrattuna että saa sulamista aikaan. Samoin jo pelkästään kuvauksessa käytettävä valo voi saada aikaan sulamista. Siksi valolähteen olisi hyvä olla sellainen joka ei kovin paljoa säteile infrapuna-alueella lämpöä.

Hengittäminen tuskin on ongelma sen suhteen sillä jos kuvaaja hengittää skooppiin päin reilummin niin linssit on kyllä pian huurteessa ja se on pahempi homma.

Pyöristymisen vuoksi pikkupakkasilla kuvaaminen on tuskaa. Kiteet ehtivät usein pyöristyä ennen kuin kunnon kuvia saa edes otettua.

Siinä vaiheessa kun kiteet alkaa pyöristymään niin kuvaaminen kannattaa kyllä lopettaa ja ottaa uusi näyte. Kidenäytteestä voi saada aikalailla väärän kuvan kun katsoo pyöristyneitä kiteitä.

Jarmo