Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 06.02.2007

On Mon, 5 Feb 2007, Marko Riikonen wrote:

> Können kertoi Tapella Fairbanksissä ruokapöydässä tarinan siitä kuinka koko
> Hollantiin olivat meteorologit ennustaneet pelkää auringonpaistetta. Sitten
> maajussi soittaa päivystävälle meteorologille ja sanoo että siellä sataa.
> Meteorologi vastaa: "mahdotonta".
>
> Eli omaatuntoa kaivelee kun taannoin epäilin Arto Oksasen havaintoja siitä
> että laskettelurinteeltä olisi valunut vesisumua alas joka sitten jäätyi tien
> varrella ohi ajavien autojen pöllyytyksen (ja mahdollisesti pakokaasujen)
> takia.

> [...]

Tässä oli itse asiassa pari viikkoa sitten samantapainen tilanne Hesassa, kun aamulla oli kirkas pakkassää, sitten 9:45 paikkeilla sulalta mereltä advektoi sumua joka pian (~20 min) alkoi jäätymään ja satamaan dendriitteinä alas.

Kannattaa huomata että varsinkin selkeällä säällä maan pintaan muodostuu voimakas inversio ja ilma siellä ylhäällä rinteellä on selvästi lämpimämpää kuin ympäröivässä laaksossa. Tässä yksi syy miksi jäätyminen voisi tapahtua vasta kauempana tykeistä.

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki