Kirjoittajan mukaan: Timo Nousiainen (tpnousia_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 31.12.2006

On Sat, 30 Dec 2006, Panu Lahtinen wrote:

> Eilen perjantaina aamulla kiinnitti taivahalla huomioni omituisen näköinen
> pilvi. Kamera kun kulkee aina mukana, niin pistetään pari kuvaa näytille:
>
> http://users.tkk.fi/~palahtin/seko/reikia_pilvessa.jpg
>
> Ja oikeanpuoleinen reikä yksistään:
>
> http://users.tkk.fi/~palahtin/seko/reika_pilvessa.jpg
>

> Työkaveri (meteorologi) tulkitsi kuvat siten, että pilvessä vesipisarat
> ovat syystä tai toisesta alkaneet kiteytyä ja sataa alas, jolloin pilveen
> on jäänyt reikä. Kiteytymisen on voinut aloittaa esim. ylemmästä pilvestä
> pudonneet jääkiteet, jotka ovat toimineet kiteytymisytiminä.

Sama ajatus tuli minullekin. Kieltämättä reiässä olevan tavaran kuituisuus viittaisi jäätymiseen ja satamiseen. Cumulonimbuksen huippu menee samalla tavalla kuituiseksi kun jäätyy... Olisi kiva tietää mikä jäätymisen on aiheuttanut. Itse veikkaisin jostakin tulleita jäätymisytimiä, mutta voisi tietysti olla myös lämpötilaan liittyvä asia. Sellainen kävi mielessä voisiko jokin ylempänä olevan pilven varjo aiheuttaa lämpötilan laskua kerrospilven yläreunassa niin että se jäätyisi ja alas satavat kiteet sitten jäädyttäisivät alapuolellaan olevan pilven?

Division of Atmospheric Sciences
Department of Physical Sciences
P.O. Box 68
FI-00014 University of Helsinki