Kirjoittajan mukaan: Reima I Eresmaa (eresmaa_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 28.12.2006

Timolle: Oli ne helmiäisiä Kuopiossakin. Seurasin tilannetta Kettulanlahdessa alkaen klo 8.55, jolloin taustataivas oli vielä siinä määrin tumma ettei tunnistamisen suhteen ollut mitään epäselvyyttä. Samat pilvet siellä etelä-kaakkoisella taivaanrannalla väijyivät varmaan jonnekin 10-11 asti, kunnes veti alapilven ja lumikuuron eteen. Auringon noustua kieltämättä näyttivät paljolti samalta kuin tavanomaiset yläpilvet olisivat näyttäneet.

Jarille muutamia detaljitietoja:

- havaintopaikka Kuopio, Kettulanlahti
- varsinainen havaintoaika 28.12.2006 kello 8.55-9.15
- pilvialueen laajuus 20 astetta horisontista, kaakkoisella ja eteläisellä
taivaalla
- kirkkaus 3
- värit S-Va-vp
- selkeä taivas, lämpötila -5 astetta, tuuli heikko
- muutama valokuva löytynee diafilmiltä aikanaan (jos joku vielä nykyään
suostuu kehittämään diafilmin), digillä en kuvannut - kokonaisuutena selvästi hienompi näytelmä oli tämä kuin jouluaattoaamun näytelmä Helsingissä

Lisäksi Kuopiossa näkyi himmeitä (kirkkaus 2) sinertävänvalkoisia helmiäisiä iltapäivällä 15.30 aikoihin. Näiden ulottuvuus oli aamuista pienempi, ehkä 10 astetta horisontista. En päässyt kunnolla havaitsemaan kun olin autolla liikkeellä, ja kaiken lisäksi taivas veti alapilveen aika nopeasti.

-Reima