Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmo.moilanen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.12.2006

Moi,

Kokemusteni perusteella kaikkein yksinkertaisin ja varmatoimisiin valaistus jääkidekuvaukseen (läpivalaistus) on valkoinen kirkasvalo LED. Se ei lämmitä näytettä, valaistus on riittävän tasainen ja komesta kappaleesta AA paristoja/akkuja riittää virtaa käytännössä koko talven kuvauksiin. Lisäksi paristot on helppo pistää johdon päähän erilliseen paristorasiaan jonka voi tunkea taskuun lämpimään.

Lisäksi nykyiset kirkasvalo LEDit ovat niin kirkkaita, että kuvatessa voi käyttää nopeaa suljinaikaa ja pientä ISO-lukua jolloin kuvista tulee terävämpiä.

Jos haluaa päältävalaisun niin LEDillä sekin hoituu ja LED-systeemin keveys ja pienuus mahdollistaa sen asettamisen sopivaan kohtaan mikroskooppia. Systeemiin voi tehdä jopa katkaisimen jolla vaihdetaan läpivalaistusta päältä valaisuun.

Olen itse ihan tarpeeksi räplännyt peilien, salamoiden ja taskulamppujen yms. valojen kanssa keskinkertaisin tuloksin. Ei ikinä enää... LED rules!

Juu. Digikameralla kidekuvaus on vähemmän hermoja raastavaa kuin filmikameralla kun tietää heti onnistuiko.

Jarmo