Kirjoittajan mukaan: Marko Riikonen (marko.riikonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.11.2006

Itse asiassa kirjoitin viime viikonloppuna, kun ei ollut muutakaan tekemistä, mailin Himoksen rinnemestarille siitä että jos ne joskus päivittelevät kameroitansa, niin voisivat laittaa ensinnäkin suuntaamaan enemmän taivaalle ja sitten olla myös laajempikulmaisia.

Mitään vastausta ei tullut, vaikka se ei tietenkään tarkoita etteikö ajatusta olisi rekisteröity. Yleensä kai pitää kaikissa tällaisissa asioissa kuitenkin kirjoittaa ylimmälle portaalle.

Mutta kyllä varmasti rinteiden pitäjät lopulta heräävät tähänkin - talviset jääsumuhalot ovat kovassa nousukurssissa.

Joo, vaikuttaa siltä ettei Muuramen öinen näytelmä sitten ollut Himoksen aikaansaama kun rajoittui kaupungin sisään. Harvemmin kuitenkaan pienistä tiivistymisydinlähteistä näytelmää muodostuu, usein näkee kuinka kaupungeissa vain sen isoimman piipun savuista kehittyy jääkidepilvi - asia joka on pitkään kummastuttanut. Mutta koska se noin voimakkaasti rajoittuu kaupungin valoihin, ei varmaan se lämpövoimalakaan täysin kaikkea selitä, vain ehkä jääsumun voimistumisen sen alapuolella. Tape näki samanlaisen kaupungin rajoihin rajoittuneen näytelmän viime maalikuussa Faribanksissöä (se pyranäytelmä josta kirjoitin blogiin). Normaalisti Fairbanksin näytelmät tulee kaupungin lämpövoimalan savuista ja näkyvät siellä minne savut menevät.

Omituisia juttuja, ei tässä kai voi muuta sanoa.

Päijänteestä on saattanut tulla tosiaan ylimääräistä kosteutta vielä. Tuo eilen mainitsemani Porvoon sillan näytelmä näkyi vain avoimen meren yllä - muutama kilsa ylätuuleen oli laskettelurinne jota havaitsijan mukaan hyvin todennäköisesti tykitettiin. Elikkä vain avoimen meren yllä oli riittävästi ilman kosteutta halon muodostumiselle ja muodostuminen pääsi käyntiin kun ytimet saapuivat laskettelurinteeltä.

Marko