From: owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi [mailto:owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi] On Behalf Of Marko Riikonen Sent: 4. marraskuuta 2006 18:02
To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
Subject: RE: [ilmakeha-l] Riihivuori 4.11.2006

Huh kun viime päivinä jännityksen nousu oli suorastaan käsin kosketeltava. Täysikuu saapumassa ja luvassa tyyntyvää ja pakastuvaa ja kaikki halon hermolla. Ja nyt sitten näyttää olevan joka puolela rähinät päällä.

Hieno näytelmä Artolla. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että kauempana olisi tullut parempaa kamaa. Niin kauan kuin kidepilvi näkyy pilvenä jossa on valkoista kuitua tai massaa, ollaan liian lähellä. Kauempana pilven viimeiksetkin huonot kiteet ovat kasvaneet kunnon kiteiksi ja silloin on pelkkää tasaista jääsumua jossa halonäytelmä on paras.

Toki joskus käy niin että kauempana on kuivaa ilmaa johon saavuttuaan kidepilvi alkaa haihtumaan tai kiteet laskeutuvat lopulta maahan, ja muunkinlaisia poikeuksia on, mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessä että kauempana voi olla jalostuneempi pilvi. Etelänavalla (tämän olen jo muutamaan kertaan tällä listalla kertonut, mutta kerrotaan taas) lentokoneiden tuottamat kidepilvet olivat aina vain parempia mitä kauempana lähteestä oltiin, maksimissaan mentiin 20 kilsan päähän asemasta.

Marko