Kirjoittajan mukaan: Pertti Pääkkönen (pertti.paakkonen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 29.08.2006

Moi,

Vaikuttaa interferenssiltä veden pinnassa olevassa kalvossa, jonka paksuus on nuutamien satojen nanometrien luokkaa. Kuvan yläosasta silmään heijastunut valo kulkee pitemmän matkan kalvossa kuin kuvan alaosasta tuleva. Näin ollen yläosassa näkyvän valon pitemmät aallonpituudet (keltainen ja punainen) kokevat heijastusta parantavan interferenssin samoin kuin kuvan alaosassa lyhyemmät aallonpituudet (sininen). Näkyvällä alueella siellä missä punainen kokee heijastusta vahvistavan interferenssin kokee sininen suurin piirtein heikentävän interferenssin ja päinvastoin.

Komeastihan tuossa sateenkaaren värit näkyvätkin. Kalvon rakenteeseen en ota suurempaa kantaa. Voipi olla bakteerikalvo, leväkalvo tai rasvamolekyylien muodostama kalvo.

Pertti

--
Pertti Pääkkönen, PhD, Laboratory engineer
University of Joensuu, Department of Physics and Mathematics, Finland